شهركرد- ايرنا- مديركل دفتر فني حفاظت و حمايت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت: آفت و امراض به يك ميليون و 130 هزار هكتار از جنگل هاي بلوط منطقه زاگرس خسارت وارد كرده است.

بهمن افراسيابي روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در شهركرد اظهار داشت: آفت هاي قارچي و سوسك چوب خوار از مهمترين آفاتي است كه در سال هاي اخير به عرصه هاي جنگلي بلوط زاگرس خسارت وارد كرده است.
به گفته وي، تغيير اقليم باعث بروز آفت سوسك چوب خوار و بيماري زغالي در جنگل هاي زاگرس و عامل اصلي خشكيدگي اين جنگل هاست.
افراسيابي ادامه داد: سوسك چوب خوار در زيرپوست درختان بلوط لانه مي كند و با قطع آوندي و تغذيه از مواد غذايي درخت به تدريج باعث مرگ درختان كهنسال بلوط مي شود.
به گفته وي، برنامه هاي حفاظتي و پيشگيري از آفات در جنگل ها باعث كاهش خسارت هاي وارده به جنگل هاي زاگرس در سال 94 شده است.
افراسيابي ادامه داد: با توجه به محدوديت هاي بخش دولتي، بايد مردم با همفكري، همكاري و توان اجرايي خود به حفاظت از منابع طبيعي كمك كنند.
مديركل دفتر حفاظت و حمايت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور يادآوري كرد: در زمينه اصلاح، احيا، مديريت منابع طبيعي و حفاظت بايد نقش اساسي و كليدي براي مردم تعريف شود.
ايران داراي 84 ميليون مرتع، 14.2 ميليون هكتار جنگل و حدود 32 ميليون هكتار بيابان است.
به گزارش ايرنا، 86.6 مساحت چهارمحال و بختياري اراضي ملي شامل 307 هزار هكتار جنگل و يك ميليون و 93 هزار هكتار مرتع است.
استان چهارمحال وبختياري در منطقه زاگرس مياني از مهمترين عرصه هاي جنگلي زاگرس محسوب مي شود كه جنگل هاي بلوط اين استان را خشكيدگي تهديد مي كند.
مديركل دفتر فني حفاظت و حمايت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور براي بازديد از طرح هاي حفاظت از جنگل هاي چهارمحال وبختياري به شهركرد سفر كرده است.
7361/ 6014/