تهران - ایرنا - مطالعات جدید محققان نشان می دهد، كودكان نوپایی كه با اسباب بازی های موزیكال و پر سر و صدا بازی می كنند، كمتر تمایل به صحبت كردن دارند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از هلث، این مطالعه كه توسط محققان دانشگاه های آریزونای شمالی صورت گرفته نشان می دهد، اسباب بازی های الكترونیكی نوری یا موزیكال، توسعه مهارت های زبانی را در كودكان تضعیف می كند.
والدین تصور می كنند كه اسباب بازی های گران قیمت الكترونیكی به توسعه هوش و مهارت كودكان كمك می كند؛ در صورتی كه لزوما چنین اتفاقی نمی افتد و ممكن است این اسباب بازی های صدادار، كودك را در صحبت كردن تنبل كند.
این تحقیقات شامل بررسی 26 كودك 10 تا 16 ماهه بود كه به همراه والدین خود در آزمایش شركت كردند. به هر خانواده سه گروه اسباب بازی داده شد. دسته اول اسباب بازی های الكترونیكی نوری وموزیكال، دسته دوم شامل اسباب بازی های سنتی مانند لگو و دسته سوم شامل كتاب با تصویر حیوانات و اشكال رنگی بود.
مطالعه نشان داد اسباب بازی های الكترونیكی پر زرق و برقی كه روشن می شدند و موزیكال بودند، مهارت های زبانی كودكان را كاهش دادند و كودكان در حالی كه با این اسباب بازی ها بازی می كردند، كمتر تمایل داشتند كه با والدین خود صحبت كنند. در ادامه این مطالعات نشان داده شد كتاب های كودك ابزار مناسبی برای تقویت مهارت های كلامی و ذهنی كودكان است.
محققان به والدین توصیه می كنند كه در خرید اسباب بازی برای كودكان دقت داشته باشند و اینكه كودك توسط یك وسیله الكترونیكی جذب شود كافی نیست.نتایج این تحقیقات در نسخه آنلاین نشریه JAMA Pediatrics منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440