برلین- ایرنا- مطبوعات آلمان روز چهارشنبه با اختصاص سرمقاله ‌های خود به توافق هسته ‌ای، از تبادل مواد هسته ای میان تهران و مسكو استقبال كردند و دیپلماسی ایران را ستودند.

به گزارش ایرنا، روزنامه «فولكس ‌شتیمه» در شماره روز چهارشنبه خود با اشاره به نقش جدید ایران در جهان پس از توافق هسته ‌ای نوشت: ایران نشان داد كه پس از توافق هسته‌ای با كشورهای غربی و روسیه، می‌تواند یك شریك قابل‌ اعتماد باشد.
این روزنامه افزود: اگرچه پس از توافق هسته‌ ای، برخی با دیده شك به ایران نگاه می‌ كردند، اما این كشور نشان داد كه به تعهدهای هسته‌ای خود پایبند است و در این جهت اورانیوم غنی ‌شده خود را به روسیه منتقل كرده است.
این روزنامه آلمانی با تاكید بر اینكه پایان تحریم‌ها علیه ایران، گام منطقی دیگری است كه باید برداشته شود، افزود: گشایش در روابط ایران و غرب، با سقوط سیاسی عربستان سعودی یعنی كشوری كه دومین قدرت منطقه‌ ای به ‌شمار می ‌رود، هم ‌زمان شده است.
روزنامه «فرانكفورتر روندشائو» نیز در سرمقاله امروز خود با تمجید از جمهوری اسلامی ایران نوشت: ایران طبق توافق‌ نامه هسته ‌ای، اورانیوم خود را به روسیه انتقال داد و پایبندی خود به یكی از بخش های مهم توافق‌ را به اثبات رساند.
این روزنامه بر چشم ‌انداز خوب اجرای توافق ‌هسته‌ ای میان ایران و كشورهای غربی تاكید كرد، اما در رابطه با آنچه كه یك «پیمان» علیه دیپلماسی ایران خواند، هشدار داد و نوشت 'كشورهایی مثل اسراییل، عربستان سعودی و نیز برخی از اعضای حزب جمهوری‌ خواه آمریكا، مخالف لغو تحریم ‌های ایران هستند و در صورتی كه پیمان یادشده موفق شود، خطر آن وجود دارد كه این مناقشه، پیامدهای نامعلومی داشته باشد؛ امری كه منجر به تشدید تنش ها خواهد شد.
طبق برجام، ایران می توانست اورانیوم های غنی شده اش را یا رقیق سازی كند و یا بفروشد. بر این اساس ایران در قبال فروش اورانیوم های مازاد خود به روسیه، كیك زرد از این كشور وارد كرد.
ف.پ و ۴۵۶**9163 **1010