چابهار- ايرنا- مشاور و رئيس برد اقتصادي وزارت تجارت افغانستان گفت: چابهار با توجه به موقعيت راهبردي در جهان و نزديكي با افغانستان بهترين مكان براي فعاليت تجار و سرمايه گذاران اين كشور است.

به گزارش روز جمعه روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد تجاري صنعتي چابهار، حاج رحم الدين حاجي آغا در بازديد از طرح توسعه بنادر چابهار اظهار داشت: هم اينك حمل كانتينر از بندر كراچي تا قندهار 18 ساعت زمان مي برد اما از بندر چابهار 12 ساعت زمان نياز است.
وي از حمايت ايران به عنوان يك كشور دوست، همسايه و پشتيبان قدرداني كرد و افزود: تجارت از بندر چابهار براي افغانستان نسبت به كراچي مقرون به صرفه تر است.
وي گفت: با توجه به اقدامات و پيشرفت هاي خوبي كه صورت گرفته و بر اساس تاكيدات رئيس جمهوري افغانستان، بايد نهايت استفاده را از بندر چابهار داشته باشيم.
مشاور و رئيس برد اقتصادي وزارت تجارت افغانستان با بيان اينكه تاكيد اين است كه مسئولان دولتي افغانستان در نشست هاي مختلف با بازرگانان موقعيت راهبردي و ظرفيت هاي بندر چابهار را تشريح كنند اظهار داشت: با اين اقدام سرمايه گذاران آشنايي بيشتري نسبت به اين بندر اقيانوسي پيدا مي كنند.
حاجي آغا يكي از مهمترين مشكلات سرمايه گذاري نكردن تجار افغانستان در بندر چابهار را اطلاع رساني ضعيف عنوان كرد و افزود: سازمان بنادر و دريانوردي چابهار بايد با برپايي نمايشگاه، كنفرانس‌ ها، همايش ها و برگزاري نشست با تجار و بخش هاي خصوصي كشورهاي مختلف زمينه بيشتر شدن همكاري هاي بين المللي را فراهم كند.
وي بيان كرد: بازاريابي نامناسب باعث شده تجار افغانستان شناخت درستي از مزاياي بندر چابهار در عرصه بين المللي نداشته باشند.
مديركل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان نيز در ديدار با مشاور و رئيس برد اقتصادي وزارت تجارت افغانستان به ظرفيت ها و اقدامات انجام شده در خصوص توسعه بنادر و اسكله ها اشاره كرد و افزود: تا پايان سال 95 شاهد پهلوگيري كشتي هاي سوپر پاناماكس در اين بندر خواهيم بود.
سياوش رضواني گفت: از هر نوع سرمايه گذاري تجار در بندر چابهار استقبال مي كنيم.
چابهار در 700 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان واقع شده است.
3043/3042/6081