تهران - ایرنا - شهید آیت الله شیخ نمر باقر النمر شخصیت برجسته دینی و سیاسی عربستان در افزایش آگاهی سیاسی و اجتماعی و مذهبی شیعیان این كشور نقش زیادی داشت.

به گزارش پایگاه اینترنتی الوعی نیوز، او به فعالیت های مسالمت آمیز شجاعانه سیاسی همراه با منطق و ایمان و دفاع از مظلومان و محرومان شهرت یافته بود.
وی بهای مخالفت علنی و انتقاد از حكمرانی حكمرانان سعودی را پرداخت.

** تولد و نسب
آیت الله شیخ نمر باقر النمر در سال 1379 هجری قمری در منطقه العوامیه یكی از شهرهای استان القطیف در منطقه الشرقیه چشم به جهان گشود.
او به یك خانواده والامقام در منطقه منتسب است كه در آن روحانیون بی نظیر و برجسته ای همچون آیت الله شیخ محمد بن ناصر آل نمر پرورش یافته اند. خاندان النمر همچنین وعاظ و خطبای منابر حسینی سرشناسی همچون پدربزرگ پدری وی حاج علی بن ناصر آل نمر را تربیت كرده و پرورش داده است.

**تحصیلات مقدماتی و هجرت برای تحصیل علوم دینی
تحصیلات مقدماتی خود را در همان شهر العوامیه به پایان رساند و در سال 1400 هجری قمری مصادف با 1989 میلادی، برای آشنایی نزدیك‌تر با انقلاب اسلامی ایران و تحصیلات حوزوی ابتدا به ایران مهاجرت كرد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) حضور پیدا كند كه در همان سال توسط آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی در تهران تأسیس شده بود.
شیخ نمر پس از 10 سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم(عج)، عازم سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب(ع) برای ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی نام نوشت و در حضور اساتید این حوزه به تحصیل پرداخت.

وی دوره كتاب‌های اصولی از جمله 'اصول' المظفر، 'رسائل' شیخ انصاری و 'كفایة' آخوند خراسانی را گذراند و در علم فقه نیز 'اللمعة الدمشقیة' نوشته شهید اول، 'جامع المدارك' خوانساری، 'مكاسب' شیخ انصاری و 'مستمسك العروة الوثقي' سید حكیم و دیگر كتاب‌های فقهی را مطالعه كرد.
شیخ نمر در طول مدت تحصیل علوم حوزوی خود در تهران و سوریه در محضر اساتید مختلفی حضور یافت، از جمله:
- بحث خارج نزد آیت الله سید محمدتقی مدرسی در تهران
- بحث خارج نزد آیت الله سید عباس مدرسی در سوریه
- بحث خارج نزد آیت الله خاقانی در سوریه
- دروس عالیة نزد علامة شیخ صاحب الصادق در تهران
- درس 'لمعة' نزد علامة شیخ وحید افغانی
همچنین اخلاق را نزد آیت‌الله شیرازی در شهر مقدس قم فراگرفت و به این ترتیب به درجات بسیار بالایی در اجتهاد دست یافت و اجازه تدریس در مراكز علوم دینی و مذهبی را پیدا كرد.
وی از جمله معروف‌ترین و شایسته‌ترین مدرسان علوم مذهبی و دینی در حوزه‌های علمیه به شمار می‌آید كه حتی در حوزه‌های علمیه ایران و سوریه به تدریس كتاب‌هایی همچون كتاب 'اللمعة الدمشقیة' و كتاب 'جامع المدارك' و 'مستمسك عروة الوثقي' و 'الحلقات' شهید سید محمدباقر صدر پرداخته است.
شیخ نمر سال‌ها اداره حوزه علمیه حضرت قائم(عج) در تهران و سوریه را برعهده داشت و تلاش بسیاری برای توسعه و پیشرفت این مراكز انجام داد.
پس از بازگشت به عربستان مركز مذهبی 'الإمام القائم(عج)' را نیز در العوامیه تأسیس كرد كه در واقع سنگ‌بنای 'مركز اسلامی' در سال 1422 هجری قمری مصادف با 2011 میلادی بود.

** شماری از ویژگی های وی
او دارای اخلاق والا و بسیار بزرگ منش و از عزم و اراده و روحیه ای سترگ برخوردار بود. وی به اصول و ارزشهای دین مبین اسلام پایبند و این پایبندی در جهاد و منش فكری وی در عمل تبلور یافته بود.
او همچنین در مورد تحولات و رخدادها دارای نگرشی بسیار تیزبینانه بود و به دلیل بهره مند بودن از یك فرهنگ غنی و متنوع نسبت به رویدادهای اجتماعی و سیاسی دارای یك نگرش تحلیلی دقیق و واقع گرایانه بود.

** فعالیت ها و طرحهای او
او فعالیت ها و طرحهای بیشماری داشت كه بر صحنه داخلی و منطقه ای تاثیر بسزایی گذاشت و تاثیرگذاری برخی از آنها از نظر دینی فكری اجتماعی و سیاسی بسیار چشمگیر بوده است.
آیت الله النمر با برپایی نمازهای جمعه و جماعت و شركت دادن زنان و استفاده از توانایی های آنان در زمینه های دینی و اجتماعی و ایراد سخنرانی های پیام دار و برگزاری سمینارهای دینی و علمی در منطقه و خارج از آن و چاپ و انتشار تحقیقات و مقالات و تاسیس حوزه های علمیه در بیداری و روشنگری افكار عمومی در منطقه عوامیه نقش بسزایی ایفا كرد.
او بارها خواستار بازسازی قبرستان بقیع در مدینه منوره شد و به همین دلیل بارها از سوی پلیس احضار شد و تحت فشار قرار گرفت. او در سال 1428 در یك اقدام بی سابقه فهرست خواسته های شیعیان عربستان را به امیر منطقه الشرقیه ارائه داد تا آنجا كه سعد الفقیه به عنوان یك روحانی سنی مخالف دولت از علمای اهل تسنن عربستان خواست تا از آیت الله النمر نحوه ارائه خواسته های خود را فرابگیرند.
وی در ماه محرم سال 1429 هجری قمری خواستار شكل گیری یك تشكیلات مخالف به نام ' جبهه الرشیده' شد كه به گفته وی وظیفه و مسوولیت آن مبارزه با فساد اجتماعی و تبعیض دینی و ظلم وستم سیاسی علیه پیروان اهل بیت علیهم السلام در عربستان بود.
آیت الله النمر در سال 2011 پس از سرنگونی رژیم های حاكم بر تونس و مصر و با آغاز انقلاب مردم بحرین ممنوعیت رسمی اعمال شده از ماه اوت سال 2008 از سوی مقامات سعودی در مورد ایراد سخنرانی و تدریس را درهم شكست و از تحولات شكل گرفته در طی فرآیند موسوم به بهار عربی سود جست و سخنرانی های خود را با سخن گفتن از آزادی سیاسی با محوریت تغییر سیاسی آغاز كرد.
جوانان القطیف در سایه شرایط سیاسی به وجود آمده در منطقه در آغاز سال 2011با برپایی چند راهپیمایی خواستار آزادی 9 تن از زندانیان سیاسی شدند كه در آن زمان 16 سال از بازداشت آنها سپری شده بود و تحت عنوان زندانیان فراموش شده از آنها نام برده می شد.
با ورود نیروهای اشغالگر سعودی موسوم به سپر جزیره به بحرین دایره اعتراضات و فعالیت های سیاسی در القطیف عربستان رو به گسترش گذاشت. رژیم سعودی نیز در مقابل صدها تن از جوانان را به اتهام ارتباط داشتن با اعتراضات شكل گرفته بازداشت كرد. آیت الله النمر با تمام قدرت از حق توده ها در اظهار نظر و اعتراض به دفاع برخاست.
وقتی منطقه القطیف می خواست چهره خشن به خود بگیرد و نیروهای امنیتی بر اساس یك نقشه از پیش طراحی شده در نظر داشتند حركت جوانان العوامیه را به شدت سركوب كنند، آیت الله النمر از جنبش جوانان خواست تا در آن شب تظاهرات برگزار نكنند.
وی بدین ترتیب از كشته شدن جوانان العوامیه جلوگیری كرد و نقشه شوم نیروهای امنیتی سعودی را ناكام گذاشت.
وی در سخنرانی تاریخی خود بر لزوم مسالمت آمیز بودن جنبش جوانان منطقه الشرقیه عربستان تاكید كرد.
حوادث اكتبر 2011 كه به حوادث العوامیه شهرت یافت، نقش رهبری آیت الله النمر را به اثبات رساند و به روشنی به حكمرانان سعودی نشان داد كه او رهبر جنبش مردمی در این منطقه است.
رژیم سعودی بر سركوب شدید جنبش مردمی در عربستان اصرار و پافشاری كرد و به همین دلیل النمر بر مواضع و رویكرد خود شدت بخشید و به صراحت با سیاست تبعیض آمیز ریاض و سركوب آزادی بیان و انحصار ثروت و قدرت در عربتسان ابراز مخالفت كرد.
نیروهای سعودی در 8 ژوئیه 2012 بر سر راه آیت الله النمر كمین كردند و به سوی خودروی وی اقدام به تیراندازی كردند كه در نتیجه آن چهار گلوله به ران پای راست وی اصابت كرد و به دنبال آن او را كه بیهوش شده بود، از محل ارتكاب جرم ربودند و به بیمارستان نظامی در الظهران و سپس به بیمارستان نیروهای امنیتی در ریاض و به دنبال آن زندان الحائر انتقال دادند.
رژیم آل سعود پس از950 روز به پزشكان اجازه داد چهارمین گلوله را ازپای آیت الله شیخ 'نمر باقرالنمر' روحانی برجسته این كشور خارج كنند.
این گلوله كه از زمان بازداشت آیت الله نمر درپای وی باقی مانده بود علاوه برشكنجه و درد سه ساله باعث بیماری های دیگری نیز برای وی شده بود.
دولت سعودی در ماه مارس 2013 اولین جلسه محاكمه او را بدون اطلاع خانواده اش آغاز كرد و طی آن دادستان كل برای آیت الله النمر خواستار صدور حكم اعدام شد و در همین رابطه چند اتهام ساختگی به او نسبت داد.
وزارت كشور عربستان روز شنبه اعلام كرد: این روحانی شیعه را به اتهام تروریسم اعدام كرده است. این وزارتخانه همچنین از اعدام 46 نفر دیگر نیز به همین اتهام خبر داد.
خاورم ** 1487 **1566