تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹

شیراز -ایرنا- باغ شهرها در فارس كه در دو دهه قبل با هدف اشتغالزایی و ایجاد كار در زمان فراغت شكل گرفت بر اثر ورود سودجویان به این حوزه به مرور زمان مانند افتی به جان زمین های كشاورزی افتاد و آنها را قطعه قطعه و از دست زارع و كشاورز خارج كرد.

كارشناسان می گویند: اغلب باغشهرهای فارس متاسفانه بدور از هر گونه نظارت پذیری در اراضی كشاورزی مناطق خوش آب و هوا ایجاد شده ودر واقع بخش عمده ای از توان تولید كشاورزی را گرفته و در نتیجه با ایجاد ویلاهای كوچك بزرگ در درون آنها تبدیل به مكانهای تفریحی ، باغچه های خصوصی و پس از مدتی سرمایه ای در دست سودجویان شد.
آنان بر این باورند گرچه در چند ماهه اخیر مسئولان استان كمر همت برای جلوگیری از زمین خواری ، تغییر كاربری اراضی كشاورزی ، ساخت و سازهای غیر مجاز در باغشهرها و قطع چنگال سودجویان و متصرفان از اراضی كشاورزی بسته اند ولی اگر این مهم در یك دهه قبل اتفاق می افتاد ، چه بسا برخی افراد ساده لوح سرمایه های خود را از دست نمی دادند ، منابع آب زیرزمینی دچار خسران نمی شد و تولیدات كشاورزی در این اراضی به رتبه های بالا می رسید.
به گفته صاحبنظران و مسئولان كشاورزی فارس ، باغشهرها نه تنها اراضی مولد را از دست كشاورزان خارج كرده بلكه تبدیل به تهدیدی جدی برای انتقال بیماری ها به سایر باغها و اراضی كشاورزی شده است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی فارس می گوید: باغشهرهای فارس بیش از 15 هزار هكتار از اراضی كشاورزی را از چرخه تولید خارج كرده است.
محمد مهدی قاسمی معتقد است : 300 سال بطول می انجامد تا 200 متر خاك اراضی مولد تشكیل شود ، خارج شدن این میزان زمین از چرخه تولید اقتصادی ، حجم خسارت بر این بخش را توصیف می كند.
وی افزود: هر هكتار از این اراضی در كاهش 10 تن محصول تولیدی ، هر سه هكتار در از بین بردن اشتغال یك نفر اثر گذار بوده است.
وی ادامه داد: در این باغشهرها محصولات غیر اقتصادی تولید می شود كه تاثیری در تولید محصولات غذایی ندارد.
وی اضافه كرد: از سوی دیگر بدلیل عدم مراقبت های ویژه و اصولی اغلب این باغشهرها تبدیل به مامنی برای بیماریهای درختی شده كه سبب آلودگی سایر باغها و اراضی كشاورزی می شود.
قاسمی بیان داشت: باغشهرها بدون توجه به امكانات زیربنایی در هر منطقه ایجاد شده و از امكانات بخش كشاورزی و منابع آبی بهره می گیرند بدون اینكه توجیه اقتصادی داشته باشند.
وی اظهار كرد: در هر هكتار از باغشهرها نزدیك به 10 حلقه چاه فاضلاب بدون رعایت اصول فنی ایجاد شده كه بدلیل جذبی بودن چاهها و وجود برخی از آنها در اراضی شیب دار آبهای زیرزمینی در معرض آلودگی وسیع قرار گرفته اند.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی فارس گفت: اغلب باغشهرها برای حفظ محیط سبز خود با ایجاد چاههای غیر مجاز از منابع آبی زیرزمینی بهره گرفته اند كه با توجه به مشكلات كم آبی و افت منابع آب زیرزمینی به عنوان گستره زیانبار بهره كشی از این منابع مطرح می شوند.
وی افزود: در 9ماهه اخیر به شدت با پدیده باغشهرها و تغییر كاربری اراضی مبارزه شده و مسئولان در تلاش هستند تا اراضی كه بدون مجوز در این چنبره محدود شده اند ، نجات یابند.
وی ادامه داد: در این مسیر بدلیل كمبود اعتبارات و نبود تجهیزات برای برگرداندن اراضی باغشهری به بخش اصلی كشاورزی مواجه هستیم.
قاسمی بیان كرد: هر دستگاه لودر و بیل مكانیكی نیاز به پنج میلیارد ریال اعتبار دارد كه از عهده سازمان جهاد كشاورزی خارج است و این سازمان برای تخریب باغشهرها مجبور به صرف هزینه های سنگین اجاره تجهیزات است.
وی گفت: در صورتی كه صاحبان این باغشهرها برای تبدیل این اراضی به واحدهای تولید محصولات كشاورزی اقدام كنند سازمان جهاد كشاورزی تسهیلات لازم را در اختیار آنها قرار می دهند.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد كشاورزی فارس گفت: اراضی كشاورزی بدون هماهنگی با جهاد كشاورزی از چرخه تولید خارج شده و تبدیل به باغشهرها شده اند.
عبدالعلی كریمی افزود: تخریب باغشهرها و رها سازی آنها از دست سودجویان و منفعت طلبان تعطیل بردار نیست و این مهم با هماهنگی و حمایت سازمانهای دولتی انجام می شود.
وی اضافه كرد: برخورد قانونی با زمین خواری و توقف ساختهای غیر مجاز در اراضی كشاورزی با جدیت دنبال می شود اما برخی ارگانها در این مسیر همكاری كمتری دارند.
به گفته وی ، در9 ماه اخیر یكهزار پرونده مربوط به تغییر كاربری اراضی كشاورزی ، ایجاد باغشهرها و ساخت و سازهای غیر مجاز در مراجع قضایی استان تشكیل شده است.
كریمی بیان داشت: در این میان با توجه به آرا صادر شده ، 50 پرونده به صدور حكم رسیده و اجرایی شده است.
وی ادامه داد: تخریب باغشهرها و پاكسازی این اراضی از مصالح نیاز به تمهیدات ویژه دولت ، تامین ماشین آلات و تصمیم گیری های لازم دارد.
این مسئول اظهار كرد: در راستای جلوگیری از تغییر كاربری اراضی سامانه 131 به عنوان پل ارتباطی مردم و جهاد كشاورزی در هشت شهرستان تشكیل شده است.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد كشاورزی فارس گفت: در صورتی كه سازمان امور اراضی كشور به تعهدات خود عمل كند و امكانات لازم در اختیار ما قرار گیرد ، در هفت شهرستان دیگر استان این سامانه شكل می گیرد.
وی افزود: باغشهرها علاوه بر سهم وسیع در كاهش تولید محصولات غذایی ، نابودی منابع آب ، گستردگی آفات و بیماریها ، دستاویزی برای سودجویی و ایجاد مسایل امنیتی در حیطه این مناطق شده است.
در نهایت باید گفت اینك كه بروز خشكسالی نیز وضعیت آبی استان را در شرایط بحرانی قرار داده می طلبد كه متولیان امر در خصوص تخریب باغشهرهای بدون مجوز اقدام كرده و با یك نظارت جدی تر از توسعه این باغشهرها نیز ممانعت كنند .
البته ناگفنه نماند ، با همه این مشكلات پیش روی برشمرده شده و تبعاتی كه توسعه این باغشهرها ایجاد كرده كماكان روند توسعه فرایند باغشهرها در جای جای استان فارس بخصوص اطراف شیراز مركز این استان ادامه دارد.
6117/ 5054