تهران- ایرنا– معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اجرای اقتصاد دانش بنیان را لازمه اقتصاد مقاومتی و فرصتی برای كشور دانست.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سورنا ستاری روز دوشنبه در همایش سراسری الزامات اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان در مركز همایش های بین المللی صدا و سیما افزود: خوشبختانه فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در كشور در حال توسعه است و در دو سال گذشته دولت توانسته است این فرهنگ را در كشور تبیین كند، به طوری كه در حال حاضر بیش از دو هزار شركت دانش بنیان با 70 هزار میلیارد ریال فروش در كشور فعال است.
وی بیان كرد: خوشبختانه سازوكار شكل گیری فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در كشور مشخص شده است و توانسته ایم قانون حمایت از شركت های دانش بنیان را در كشور اجرا كنیم.
ستاری ادامه داد: نبض اقتصاد دانش بنیان، نیروی انسانی است، اكنون ایران بعد از كشورهای چین، هند و روسیه به لحاظ دانشجو چهارمین كشور تربیت كننده مهندس و دانشجو در دنیا است.
وی گفت: مهندسان و نیروی انسانی كشور موتور محرك كشور هستند، در گذشته در كشور كارخانه های فولاد، خودرو و سیمان داشته ایم اما به معنای واقعی صنعت نداشته ایم، بلكه تنها كارخانه داشته ایم، در آن زمان نیاز به مهندسی و طراحی نداشتیم زیرا با داشتن پول و فروش نفت خام كارخانه راه اندازی و تكنولوژی وارد كشور می كردیم، به طور مثال ما در صنعت نفت یك تكنولوژی داریم كه 34 بار خریداری شده است.
ستاری گفت: زمانی می توانیم بگوییم در كشور صنعت داریم كه روح آن را نیز كه در طراحی و تكنولوژی است، در كشور داشته باشیم، ما می گوییم صنعت خودروسازی در كشور داریم اما تا خودمان طراحی و مهندسی نكنیم، صنعت خودروسازی در كشور نداریم.
وی ادامه داد: برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در كشور باید استارت آپ ها را بین دانشگاه ها توسعه دهیم، در دو سال گذشته با تبیین فرهنگ اقتصاد دانش بنیان شاهد تغییر جهت دانشگاه ها در این زمینه بوده ایم.
ستاری افزود: در دو سال گذشته مفهوم دانش بنیان را در كشور نمی دانستیم، اما الان كم و بیش تمامی مسئولان و افراد جامعه با این مفهوم آشنا هستند.
ستاری یادآور شد: اقتصاد دانش بنیانی كه مورد تاكید مقام معظم رهبری است، در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال می شود و در این خصوص نیز رهنمودهای مقام معظم رهبری در قالب كتابی از سوی این معاونت به چاپ رسیده است.
ستاری یادآور شد: در سال آینده افزایش بودجه پژوهش را خواهیم داشت، امیدوارم تمامی دستگاه های اجرایی و نیز شركت های دانش بنیان و نوآور از زیرساخت هایی كه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده است، استفاده كنند.
وی افزود: باید سعی كنیم اقتصاد دانش بنیانی را كه در كشور مطرح است، منحرف نكنیم، اكنون شركت هایی در كشور دانش بنیان معرفی می شوند، اما امكان دارد در چند سال آینده با توجه به در حركت بودن تكنولوژی و نوآوری در دنیا این شركت ها دانش بنیان معرفی نشوند، زیرا تكنولوژی همواره در حركت است و ثابت نمی ماند، بنابراین صنعت ما باید همواره در جهت دستیابی به نوآوری و تكنولوژی های روز دنیا در حركت باشد.
در همایش سراسری الزامات اقتصاد مقاومتی برپایه اقتصاد دانش بنیان محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمید چیت چیان وزیر نیرو، محمدباقر قالیباف شهردار تهران و حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نیز رئیس صندوق نوآوری و شكوفایی و جمعی از روسای شركت های دانش بنیان فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی حضور داشتند.
در این همایش از چند شركت دانش بنیان نیز با اهدای لوح تقدیر شد.
علمی ** 9340 ** 9314**2017