تهران - ايرنا - دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش به تنهايي قادر به اجراي سند تحول بنيادين نيست.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، مهدي نويد ادهم روز دوشنبه در همايش مشترك معاونان و مديران كل آموزش و پرورش كه در اردوگاه باهنر برگزار شد، اظهار كرد: ويژگي مديريت در آموزش و پرورش اين است كه بدون ايجاد بحران وضع موجود را به حالت بهينه برساند.
وي افزود: آموزش و پرورش امروز با يك چالش مديريتي مواجه است، زيرا از يك جهت مي خواهد وضع موجود را مديريت كند و از سوي ديگر در صدد تغيير و تحول در وضع موجود است كه اين مسئله، تضاد و تعارضي را به وجود آورده است.
وي با بيان اينكه اقدامات آموزش و پرورش بلندمدت و نياز به ثبات مديريت دارد، گفت: مديران و مجريان اگر شناخت و فهم درستي از مباني نظري سند تحول نداشته و بخواهند با منطق ديروز و صرفا بر اساس تجربيات شخصي قديمي و بدون نگاه همه جانبه و دقيق به مسايل امروز و فرداي آموزش و پرورش گام بردارند، نمي توان در اجراي مفاد سند تحول موفق بود.
نويد ادهم، يكي از دلايل اصلي شكست طرح هاي آموزشي از گذشته تاكنون را همراهي نكردن و همگامي مديران و مسئولان با طرح هاي تحولي دانست و افزود: براي اجراي سند تحول، تهيه و فراهم سازي زير ساخت هاي آن از جمله زير ساخت هاي مديريتي، شايسته سالاري و مديريت، تغييرات يك ضرورت حتمي و قطعي است.
دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: همه بايد توافق كنيم كه نگاهمان به كل تحول آموزش و پرورش، همگرا، هماهنگ و مثبت باشد.
نويد ادهم گفت: اگر هوشمندانه و دقيق مديريت زمان را اعمال كنيم مي توان جلو رفت و سياست گذاري كرد.
وي با توصيه به معاونين و مديران كل آموزش و پرورش براي مطالعه جدي و عميق نقشه راه سند تحول بنيادين، اظهاركرد: محور اساسي كار در برنامه ششم توسعه، تمركز بر اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و جلوگيري از هدر رفتن فرصت هاي بيشتر است.
وي با تاكيد بر اينكه مديران و مسئولان بايد روي چشم انداز و دورنماي آنچه در تحقق و اجراي مفاد سند تحول به وجود مي آيد توافق كنند، افزود: همه سخن سند تحول تبديل نظام آموزشي به نهاد فرهنگي تربيتي است و لذا به تنهايي نمي تواند بار سنگين اجراي سند تحول بنيادين را برعهده گرفت و همه دستگاه و نهادها از جمله خانواده بايد براي اجراي صحيح سند ، آموزش و پرورش را ياري كنند.
دبيركل شوراي عالي آموزش وپرورش تاكيد كرد: هيئت امنايي كردن واقعي مدارس و مدرسه محوري از جمله گام هاي بزرگي براي ايجاد تحول در نظام تعليم و تربيت كشور است كه بايد عملياتي شود.
فراهنگ**1417**1027