تهران - ایرنا - سرپرست سابق ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت كشور تاكید كرد كه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون و برون شهری و اسقاط خودروهای فرسوده، نباید به منابع دولتی متكی بود.

سیدعلی حسینی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شرایط اقتصادی كشور، نهادها و سازمان ها نباید به منابع دولتی وابسته باشند؛ ضروری است در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از منابع مالی بانك ها و بخش خصوصی استفاده شود.
وی یادآورشد: پیش از این 78 درصد قیمت اتوبوس ناوگان عمومی حمل و نقل درون شهری توسط دولت تامین و بقیه توسط مالك آن پرداخت می شد تا این اتوبوس ها از طریق شهرداری ها برای جابجایی مردم در شهرها استفاده شود.
وی ادامه داد: از حدود 6 سال پیش، این اعتبار تامین نشده و از طرفی شهرداری ها نباید به منابع دولتی متكی باشند زیرا منطقی نیست تا زمانی كه دولت نفت می فروشد و پول دارد منابع مالی مورد نیاز برای خرید اتوبوس برای ناوگان حمل و نقل عمومی شهری را تامین كند و در غیراین صورت، دولت با انتقادهای زیادی مواجه شود.
حسینی تاكید كرد: پیش از این با انجام برنامه ریزی های مناسب، یك بانك متعهد شده بود سهم عمده ای از قیمت اتوبوس را به صورت تسهیلات به متقاضیان پرداخت كند و با پرداخت مبلغی از محل بند (ق) صرفه جویی های مصرف سوخت، چهار هزار اتوبوس شهری در تهران نوسازی شود.
سرپرست سابق ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت كشور اظهارداشت: شهرداری تهران از اجرای این پیشنهاد ستاد امتناع كرد و خواستار دریافت منابع مالی از دولت شد تا خود نسبت به خرید اتوبوس و واگذاری آن به متقاضیان اقدام كند.
حسینی با تاكید بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون و برون شهری از منابع مالی بانك ها و بخش خصوصی، گفت: با ارائه طرحی از سوی ستاد حمل و نقل سوخت، نوسازی ناوگان تاكسی و در مرحله بعدی نوسازی یك هزار ون به سازمان تاكسیرانی تهران پیشنهاد شده و سازمان تاكسیرانی با استقبال از این طرح در حال مذاكره با یكی از خودروسازان داخلی است.
دیروز(دوشنبه) اعلام شد كه شركت خودروسازی سایپا خودرو «آریو» را با توجه به امضای توافقنامه با اتحادیه تاكسیرانی های شهری كشور، به ناوگان تاكسیرانی اضافه كرد.
حسینی در ادامه یادآورشد: شهرداری مشهد با استفاده از این طرح و ایجاد یك صندوق پس انداز برای رانندگان در یكی از بانك های كشور و پرداخت تسهیلات به متقاضیان توانست، پنج هزار تاكسی را در مشهد نوسازی كند و این طرح به عنوان یك الگوی موفق باید در شهرداری ها برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد.
حسینی افزود: پیشنهاد ما این است كه برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی و حمل و نقل عمومی درون و برون شهری شامل تاكسی، ون، مینی بوس و اتوبوس با تشكیل یك صندوق پس انداز در شعب یكی از بانك ها و پس انداز ذینفعان در این صندوق، متقاضیان در موعد مقرر با دریافت تسیهیلات بانكی نسبت به نوسازی ناوگان خود اقدام كنند.
به گزارش ایرنا، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با هدف برنامه ریزی راهبردی، هماهنگی بین بخشی و نظارت بر عملكرد دستگاه ها و پیگیری اجرای طرح های مرتبط در زمینه توسعه و ساماندهی حمل و نقل عمومی، بهینه سازی مصرف سوخت، نوسازی ناوگان فرسوده و صنایع از سال 8613 كار خود را در كشور آغاز كرد.
به گفته میثم مظفر مدیرعامل سازمان تاكسیرانی شهر تهران بیش از 17 هزار دستگاه تاكسی فرسوده در ناوگان تاكسیرانی تهران فعال است كه با جایگزینی چهار هزار تاكسی فرسوده، بیش از هشت هزار تن كاهش تولید ذرات آلاینده و بیش از 12 میلیون لیتر در سال كاهش مصرف سوخت خواهیم داشت.
اقتصام(4)1108 ** 2023