برلین – ایرنا – «بیلد» پرتیراژترین روزنامه آلمان نوشت: آلمان، به رغم بحث‌های سیاسی در این كشور درباره لزوم اعمال تحریم‌های تسلیحات نظامی و حتی قطع روابط تجاری با عربستان سعودی، قرار است قایق‌های گارد ساحلی به ارزش بیش از یك میلیارد یورو به این كشور عربی صادر كند.

این روزنامه امروز سه‌شنبه نوشت: شركت كشتی‌سازی «لورسن» واقع در شهر «ولگاست» در شمال شرقی آلمان اعلام كرده است كه این شركت چندین قایق گارد ساحلی با سفارش عربستان كشور را در دست ساخت دارد.
روزنامه «بیلد» افزود: ساخت این قایق‌ها از پارسال شروع شده و امسال نیز ادامه پیدا خواهد كرد.
این در حالیست كه احزاب اپوزیسیون دولت آلمان در واكنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر و 46 نفر دیگر در عربستان سعودی خواستار قطع صادرات تسلیحات نظامی و حتی قطع فوری مبادلات تجاری به خاطر نقض فاحش حقوق بشر با این كشور شده‌اند.
«زیگمار گابریل» معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان نیز روز دوشنبه به عربستان هشدار داد كه برلین ممكن است به علت اعدام دسته جمعی ده ها تن توسط دولت سعودی، در صادرات تجهیزات نظامی به ریاض بازنگری كند.
عربستان سعودی بزرگترین خریدار سلاح در جهان و یكی از مشتریان عمده تسلیحات نظامی آلمان به‌شمار می‌رود. در سال 2014 میزان صادرات تسلیحات نظامی آلمان به عربستان سعودی برابر با 209 میلیون یورو بوده است. تسلیحات نظامی صادراتی از آلمان به عربستان شامل قایق‌های جنگی، تجهیزات سوخت‌گیری هوایی، پهباد، قعطات هواپیماهای جنگی و زره‌پوش بوده است.
مجموع حجم مبادلات تجاری آلمان با عربستان سعودی در سال 2015 میلادی بالغ بر 10 میلیارد یورو بوده است.
اروپام ** ف.پ ** 456**1479