اهواز- ايرنا- سرپرست معاونت آبرساني سازمان آب و برق خوزستان گفت: 70 هزار ميليارد ريال اعتبار براي اجراي طرح آبرساني شهرها و روستاهاي استان موسوم به طرح غدير نياز است.

به گزارش ايرنا، صادق حقيقي پور روز چهارشنبه در مراسم آغاز عمليات اجرايي فاز دوم پروژه آبرساني به شادگان اظهار كرد: اجراي پروژه خط انتقال آب از تصفيه خانه دارخوين تا شادگان به طول 26 كيلومتر، به عنوان بخشي از طرح آبرساني غدير يك هزار ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.
وي افزود:در صورت تامين اعتبار، پيش بيني مي شود كه اين پروژه تا هفته دولت سال آينده (شهريور 95) به اتمام برسد.
حقيقي پور گفت: تا كنون 11 هزار ميليارد ريال از منابع داخلي سازمان آب و برق براي اجراي اين پروژه هزينه شده است.
وي با اشاره به اينكه وظيفه سازمان آب و برق انتقال آب از رودخانه به تصفيه خانه است گفت: به دليل شرايط خاص شادگان فاز دوم اين طرح اجرا مي شود.
حقيقي پور قدمت خط آبرساني فعلي شادگان را 50 سال عنوان كرد و گفت: وضعيت شبكه توزيع و آب شرب شادگان نامطلوب است و حق مردم اين شهرستان است كه آب مناسب داشته باشند.
وي تصريح كرد: متاسفانه با وجود قرار گرفتن در كنار رودخانه هاي پرآب شهرها و روستاهاي اين استان با مشكل كميت و كيفيت آب مواجه هستند و آبي كه در رودخانه جاري است به دليل سياست اجرايي بسياري از ارگان ها كه خود را پشت سازمان آب و برق مخفي مي كنند از نظر كيفي نامطلوب است به همين دليل ناچار هستيم 900 كيلومتر خط انتقال آب اجرا كنيم.
حقيقي پور اضافه كرد: آب شرب استان آب هاي از محل آبهاي سطحي تامين مي شود كه به دليل فعاليت كشاورزي و ورود زهاب ها كيفيت آن پايين است و از سوي ديگر تصفيه خانه ها هم مشكلاتي دارند و در حال حاضر تصفيه خانه هاي استان فقط كدورت آب را رفع مي كنند و عوامل شيميايي و املاح و شوري را از بين نمي برند.
وي اظهار كرد: طرح غدير بزرگترين طرح آبرساني كشور است كه نمونه آن را در دنيا نداريم و قرار است آب آن از سد دز كه منبع باكيفيتي است تامين شود.
سرپرست معاونت آبرساني سازمان آب و برق خوزستان همچنين از آغاز طرح آبرساني به دشت آزادگان در آينده نزديك خبر داد.
وي در ادامه با بيان اينكه شادگان از سال 87 با بحران خشكسالي روبه رو بوده است افزود: بعضي سوءمديريت ها در مشكلات آب استان تاثير داشته ولي خشكسالي بيشتر از همه موثر بوده است.
حقيقي پور با اشاره به بهره برداري فاز نخست طرح آبرساني به شادگان درخرداد امسال افزود: در حال حاضر روزانه 50 هزار مترمكعب آب با كيفيت از سد كرخه به شادگان منتقل مي شود.
به گفته وي به دليل گران بودن لوله هاي مورد نياز اين طرح با هزينه بالايي در حال اجراست.
حقيقي پور اضافه كرد: اولويت نخست طرح آبرساني غدير تامين آب شهرهاست و براي آبادان، خرمشهر و اهواز نيز به همين صورت عمل شده است اما در آبرساني به شادگان تامين آب روستاها نيز در طرح ديده شده است.
وي سازمان آب و برق خوزستان را يك سازمان پروژه محور دانست كه براي آبرساني هيچگونه درآمدي ندارد.
حقيقي پور خواستار تعامل مردم شادگان براي اجراي طرح آبرساني شد و افزود: توقع داريم كه مردم در حل مشكلات طرح همكاري كنند و معارضان جلوي اجراي پروژه را نگيرند.
طرح آبرساني غدير كه در سال 88 آغاز شده است براي 25 شهر و يك هزار و 608 روستا تعريف شده است و پيش از اين شهرهاي آبادان، خرمشهر و بخشي از اهواز زير پوشش طرح آبرساني غدير قرار گرفته اند.
7151/6064 /1596