چابهار- ايرنا- رئيس هيات مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد تجاري صنعتي چابهار گفت: تمام امكانات و زيرساخت هاي لازم براي فعاليت تجار و سرمايه گذاران افغانستان در اين منطقه آماده است.

به گزارش ايرنا حامد علي مباركي چهارشنبه شب در نشست مسئولان، سرمايه گذاران و مقامات عالي رتبه دو كشور ايران و افغانستان كه با حضور عبدالله عبدالله رئيس اجرايي دولت افغانستان در چابهار برگزار شد، اظهار داشت: چابهار نزديكترين و اقتصادي ترين راه براي تجارت و ترانزيت كشور افغانستان محصور در خشكي براي رسيدن به آبهاي آزاد است.
وي گفت: منطقه آزاد تجاري صنعتي چابهار يكي از مناطق آزاد هفت گانه كشور است كه در زميني به مساحت 140 كيلومترمربع و در پيكره هاي تجاري، كارگاهي، مسكوني، صنايع سنگين، نيمه سنگين و سبك، روستاي تيس و جنگلي در هفتم شهريور سال 1372 توسط مجلس شوراي اسلامي مصوب شد و از اوايل سال 1373 آغاز به كار كرد.
وي افزود: كشورهاي ايران و افغانستان به عنوان دو همسايه از ديرباز با هم دوست بوده اند و اشتراكات فرهنگي و اجتماعي زيادي دارند.
وي بيان كرد: منطقه آزاد چابهار با فعاليت منطقه آزاد جديد سيستان مي تواند كمك بزرگي براي توسعه روابط دو كشور باشد.
رئيس هيات مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد تجاري صنعتي چابهار گفت: تاكنون 110 شركت توسط تجار و سرمايه گذاران افغانستان در منطقه آزاد چابهار به ثبت رسيده است و 432 نفر از فعالان اقتصادي اين كشور و خانواده آنان در اين منطقه سكونت دارند.
مباركي افزود: افغانستان با توسعه همكاري هاي تجاري، اقتصادي و فرهنگي مي تواند به رشد و توسعه برسد و چابهار نقش مهمي را براي توسعه اين كشور محصور در خشكي ايفا خواهد كرد.
وي به ساخت فرودگاه بين المللي در چابهار اشاره كرد و اظهار داشت: با اقدامات انجام شده به زودي اين منطقه به قطب سوم پتروشيمي و خودروسازي كشور تبديل مي شود.
وي تصريح كرد: با توسعه اسكله ها، افتتاح فرودگاه بين المللي، كارخانه هاي پتروشيمي، فولاد، آلومينيوم و تيتانيوم، تكميل راه آهن چابهار- زاهدان، گازرساني و جاده ترانزيتي چابهار- ميلك زابل تحول عظيمي در اين منطقه شكل خواهد گرفت.
رئيس هيات مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد تجاري صنعتي چابهار گفت: توسعه اين بندر براي فعال كردن كريدورهاي شرق ايران به مرزهاي افغانستان از برنامه مهم دولت جمهوري اسلامي ايران است.
مباركي افزود: نگاه بلند و تاكيدات فراوان رهبر معظم انقلاب، رياست جمهوري و مسئولان براي توسعه سواحل مكران و چابهار نويد دهند آينده اي درخشان براي اين منطقه است و بايد افغانستان از فرصت تاريخي پسا تحريم به دست آمده نهايت استفاده را ببرد.
عبدالله عبدالله رئيس اجرائي دولت افغانستان به اتفاق هيات همراه ظهر چهارشنبه وارد چابهار شد و در فرودگاه مورد استقبال استاندار سيستان و بلوچستان، مدير عامل منطقه آزاد چابهار، مسئولان و علما و معتمدان محلي قرار گرفت.
وي در نشست هاي جداگانه با استاندار و مسئولان منطقه و همچنين تجار و بازرگانان افغان مقيم چابهار شركت و امشب چابهار را به مقصد افغانستان ترك كرد.
3043/3042/6081