تهران- ايرنا- اركستر موسيقي ملي ايران، 23 و 24 دي ماه به رهبري سهراب كاشف به روي صحنه مي رود. دورهٔ بيست و نهم مجلهٔ خبري تحليلي «گزارش موسيقي» (شمارهٔ مسلسل 78 - دي و بهمن 1394) با موضوع پروندهٔ «سير تحول كمانچه نوازي» منتشر شد.

به گزارش روز دوشنبهٔ گروه فرهنگي ايرنا، به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل بنياد رودكي، اركستر موسيقي ملي ايران به رهبري سهراب كاشف و با مديريت هنري فرهاد فخرالديني، در روزهاي چهارشنبه 23 و پنج شنبه 24 دي ماه، ساعت 21 در تالار وحدت روي صحنه مي رود.
در اين كنسرت، خوانندگي اركستر را مجتبي عسگري و محمد كرد به عهده دارند.
اركستر موسيقي ملي ايران در اين كنسرت قصد دارد اثرهايي را به ياد استاد همايون خرّم، به روي صحنه ببرد؛ اثرهايي از آهنگسازاني چون استاد مرتضي حنانه، استاد حسين دهلوي، استاد فرهاد فخرالديني، محمدسعيد شريفيان، ازير حاجي بيك اف، خيام ميرزا زاده، شهرام توكلي و علي اكبر قرباني.
كنسرت اركستر ملّي، 23 و 24 دي ماه، ساعت 21 در تالار وحدت برگزار مي شود.

** شمارهٔ تازهٔ گزارش موسيقي منتشر شد
به گزارش روز دوشنبهٔ گروه فرهنگي ايرنا، به نقل از روابط عمومي گزارش موسيقي، دورهٔ بيست و نهم مجلهٔ خبري تحليلي «گزارش موسيقي» (شمارهٔ مسلسل 78 - دي و بهمن 1394) با موضوع پروندهٔ «سير تحول كمانچه نوازي» منتشر شد.
اين شماره كه مقارن با ايام كريسمس و سال نو ميلادي منتشر شده است، داراي مطلب هايي متناسب با اين ايام، با عنوان «آهنگسازان بزرگ، ايام كريسمس را چگونه مي گذراندند؟» و همچنين «پيشنهاد شنوداري 10 قطعهٔ موسيقايي كريسمس از ادوار كهن تا معاصر» است.
همچنين به مناسبت درگذشت شاعر ترانهٔ سراي بزرگ، استاد رحيم معيني كرمانشاهي، در مطلبي زندگي و آثار وي بررسي شده است.
موضوع پروندهٔ شمارهٔ 78 گزارش موسيقي، بررسي «سير تحول كمانچه نوازي» است كه با سه نوازندهٔ كمانچه از سه نسل مختلف يعني، علي اكبر شكارچي، اردشير كامكار و سهراب پورناظري گفتگوي اختصاصي صورت گرفته كه در ادامه، در ميزگردي كارشناسي با حضور سه تن از نوازندگان كمانچه (شروين مهاجر، نگار خاركن و حسام اينانلو) به ميزباني علي عظيمي نژادان و سروش رياضي به بررسي و آسيب شناسي سير تحول كمانچه نوازي از دورهٔ استاد بهاري تا كنون پرداخته شده است.
پيرو انتشار آلبوم «سال هاي رنگي» با محوريت كمانچه، كه هم زمان با موضوع پروندهٔ اين شماره منتشر شده، با حميدرضا آفريده، آهنگساز اثر، گفتگويي صورت گرفته است كه در آن به طرح ديدگاه هاي خود مي پردازد.
همچنين در ادامهٔ چاپ قسمت نخست مقالهٔ «تكنيك هاي توسعه يافته براي گيتار كلاسيك» (چاپ شده در شمارهٔ 77)، علاقه مندان مي توانند قسمت دوم اين مقاله را در اين شماره بخوانند.
نگاهي به سه اثر سمفونيك «كنسرتو ويلونسل شمارهٔ يك» اثر يوزف هايدن، «سمفوني شمارهٔ يك» اثر پيتر ايليچ چايكوفسكي؛ و «اورتور فيگارو» اثر ولفگانگ آمادئوس موتسارت، از ديگر مطالب تحليلي و تاريخي اين شماره است.
«اضطراب در اجراي موسيقي» نيز عنوان مقاله يي است كه در شمارهٔ 77 گزارش موسيقي به چاپ رسيده بود و در اين شماره (78) به درمان اضطراب در اجراي موسيقي پرداخته شده است.
طبق روال چند شمارهٔ گذشته، در اين شماره سبك شناسي موسيقي در دو گونهٔ موسيقي كلاسيك و پاپ به موضوع «ارس نُوا» و مكتب نُتردام در موسيقي قرون وسطا و همچنين موسيقي امبينت هاوس و امبينت صنعتي از شاخه هاي موسيقي الكترونيك اختصاص يافته است.
شمارهٔ 78 نشريهٔ گزارش موسيقي، ويژهٔ دي و بهمن 1394، به سردبيري سروش رياضي منتشر شده است.
فراهنگ**3067**1569