تهران - ایرنا - رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه دولت سعودی اشتباهات استراتژیك می كند تاكید كرد: آنان به دنبال این هستند تا تصویر غلطی كه از خودشان در منطقه ساخته اند را با فرار به جلو از بین ببرند در حالی كه این اشتباه است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا علی لاریجانی روز دوشنبه در جمع معاونان روسای كل و مدیران استان های موسسه حفظ و نشر آثار دفاع مقدس افزود: امروز تصویری در منطقه ایجاد شده كه سعودی ها هستند كه به تروریست ها كمك می كنند؛ از این رو به دنبال از بین بردن این تصویر هستند.
وی خطاب به سران دولت سعودی گفت: شما باید تصویرتان را در منطقه درست كنید. نمی توانید فرار به جلو كنید زیرا اینگونه تصویری كه در منطقه از شما ساخته شده، از بین نمی رود.
رییس مجلس اضافه كرد: در سوریه به تروریست ها كمك كردید ، در یمن زیربناهای یك ملت بزرگ را از بین بردید؛ چه ثمری بردید ، چرا فرار به جلو می كنید.
لاریجانی تاكید كرد: شما باید اشتباهات خودتان را اصلاح كنید نه اینكه در تئوری غلط دیگری تعریف كنید.
وی ادامه داد: شنیده ایم كه آنها لابی می كنند كه ایران در كشورهای دیگر دخالت می كند. ما چه دخالتی كرده ایم. ما همواره به دنبال قدرت و عزت كشورهای مسلمان بوده ایم ، ما اگر به كمك عراق رفتیم برای این بود كه شما به داعش كمك كردید و آنها به جان مردم عراق افتادند. این شما هستید كه باید پاسخ دهید. شما اشتباهات پشت سر هم انجام می دهید . این كه چهار كشور را می بینید تا ارتباط شان را با ایران تقلیل دهند اصلا حادثه ای برای ایران به وجود نمی آورد . خودتان هستند كه ضرر می كنید و این فرار به جلو غلط است.
رییس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر در منطقه طرح شما غلط بوده باید آن را اصلاح كنید. زمانی كه پست امنیتی داشتم در دیداری، یكی از پادشاهان سعودی به من گفت شنیده ام ایران پنج میلیون پاسدار به عراق فرستاده كه من به وی گفتم كلا سپاه ایران 200 یا 300 هزار عضو ندارد چطور پنج میلیون پاسدار را به عراق فرستاده ایم كه این هم نشانه توهم و اشتباه آنان است.
لاریجانی گفت: آنها با اقداماتشان در نیروهای مسلمان فرسایش ایجاد می كنند. اینكه یك كشور مسلمان تمام انرژی اش را صرف كند تا كشور مسلمان دیگری را ویران كند به نفع صهیونیست ها است.
وی ادامه داد: اگر ایران با كار غلط شما مخالف است معنایش دخالت نیست . شما باید از این توهم خارج شوید.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه دفاع مقدس یك موضوع عام برای مردم ما و مسلمانان است اظهار داشت: دفاع مقدس پدیده مهمی است كه باید نگاه چند وجهی به ابعاد مختلف آن داشته باشیم زیرا حفظ ارزش های دفاع مقدس میراث گرانبهایی برای ملت ما است.
وی افزود: درست است كه دفاع مقدس هزینه هایی را برای ملت داشت ولی دستاوردهایی را هم به همراه داشت كه باید همیشه تازه و خارج از غبار بماند تا آیندگان بتوانند از آن استفاده كنند.
لاریجانی با تاكید بر اینكه نگاه ما به دفاع مقدس باید دقیق باشد اظهار داشت: جنگ صدام علیه ایران جنگ یك كشور علیه كشوری دیگری نبود بلكه یك جنگ جهانی علیه ایران بود زیرا همه كشورها اعم از آمریكا، شوروی سابق، اروپایی ها همه علیه ایران بودند.
وی گفت: در این راستا نیز برخی كشورها ساكت بودند و برخی هم كمك اندكی به ما می كردند ولی در آن شرایط اكثركشورها به صدام كمك می كردند. آمریكایی ها تحریك می كردند و به صدام اطلاعات می دادند.
لاریجانی اضافه كرد: برخی كشورها برای اولین بار هواپیما به صدام اجاره دادند و برخی دیگر به او سلاح شیمیایی دادند. برخی از كشورهای مهم اسلامی نیز نیرو می فرستادند تا علیه ایران بجنگند.
وی اضافه كرد: سال ها بعد از جنگ سفری به سعودی داشتم و گفتم چرا به صدام كمك كردید ؛ گفتند اشتباهمان این بود كه 40 میلیارد دلار كمك به صدام كردیم، همچنین اشتباه دیگر ما این بود كه به طالبان كمك كردیم.
رییس مجلس با تاكید بر اینكه پایداری ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس پرهزینه بود ولی نتیجه داد گفت: ملت ایران ثابت كرده هیچ گاه در مقابل تجاوز كوتاه نمی آید و این است كه به ایران حیات می بخشد.
وی در ادامه این سوال را مطرح كه چرا عراقی ها پس از انقلاب این توهم برایشان ایجاد شد كه می توانند به ایران حمله كنند.
لاریجانی در این راستا گفت: تصویری كه برای آنها ترسیم شده بود این بود كه ما پس از انقلاب نیروی مسلح آشفته ای داریم در حالی كه آنها اشتباه می كردند زیرا ما آرمان های بلندی داشتیم و آنها دچار توهم شدند.
وی گفت: یكی دیگر از علل حمله عراقی ها به ایران آشفتگی سیاسی در داخل كشور در آن زمان بود. بنی صدر رئیس جمهور آن زمان باعث ایجاد به هم ریختگی سیاسی در كشور شد. وی با همه درگیر بود و این موضوع باعث اشتباه صدام شد.
رییس مجلس تاكید كرد: صدام فكر می كرد باید به جنگ دیگر كشورها برود تا قدرتش در منطقه را افزایش دهد ولی كشوری كه تصور كند با رفتار نظامی گری كار را پیش می برد دچار اشتباه می شود و این اشتباه و توهم صدام بود.
وی اضافه كرد: بیداری اسلامی منطقه برای برخی از كشورها این اشتباه محاسباتی را ایجاد كرد كه تصور كردند با پول و نظامی گری می توانند این بیداری را حل كنند. سعودی ها بحرین را با یك حركت نظامی گرفتند ولی آیا موفق شدند؟ چند سال است كه در آنجا مانده اند.
رییس مجلس اضافه كرد: سعودی ها در یك سال اخیر به یمن حمله كردند. تصور می كردند ظرف یك ماه می توانند آنجا را بگیرد ولی باز هم اشتباه كردند و هم اكنون 10 ماه است كه در آنجا درگیرند و این اشتباه محاسباتی بود.
وی تاكید كرد: آنها از تجربیات گذشته درس نگرفته اند.
رئیس مجلس شورای اسلامی به وجدان دینی مردم ایران اشاره كرد و گفت: ملت ایران با بصیرت، جهاد كردند و در هشت سال دفاع مقدس حضور یافتند. همانطور كه ما شاهدیم بسیاری از خانواده ها سه یا چهار شهید داده اند كه هم اكنون نیز در حوادث سوریه می بینیم برای دفاع از حرم ، جوانان زیادی رفتند.
وی گفت: چندی پیش با یكی از خانواده های شهید مدافع حرم دیداری داشتم كه خانم این شهید به بنده گفت آرزویم این بود كه دو فرزندنم سن پدرشان بودند و به دفاع از حرم می رفتند.
لاریجانی تاكید كرد: ویژگی جمهوری اسلامی داشتن نیروهای قوی است كه از جنگ نمی هراسند. این یك میراث بزرگ است كه در این راستا باید به نقش رهبری اشاره كرد.
وی با تاكید بر اینكه شرایط اقتصادی جنگ سخت تر از امروز بود گفت: شنیده ایم كه سعودی ها می گویند ما قیمت نفت را به حدی پایین می آوریم كه ایران ثمری از برجام نبرد ولی من می گویم این اول به خودتان ضربه می زند. ایران كشور توانمندی است. دیگران تصور نكنند كه ما نیازمندیم.
رییس مجلس تاكید كرد : در همین دو سه سال اخیر كه رهبر معظم انقلاب راجع به اقتصاد مقاومتی تاكیداتی داشته اند جمهوری اسلامی ایران تصویری از خودش نشان داد كه می تواند در شرایط مختلف روی پایش بایستد.
وی با تاكید بر اینكه استقلال اقتصادی امر مهمی است گفت: اقتصاد سالم، اقتصاد مردمی، سازنده و تولیدگرا است و اقتصاد باید مولد و زاینده باشد.
لاریجانی با تاكید بر اینكه ملت ایران ملت نجیبی هستند گفت: ما قصد تعرض به كشوری را نداریم اما اگر كشوری تعرض كند او را رها نمی كنیم و دچار توهم نباشند كه می توانند ایران را در مضیقه بگذارند و بدانند كه ملت ایران توانمند است.
وی با بیان اینكه ما نیروهای انسانی زیادی داریم كه باید در مسیر كار قرار گیرند، گفت: ما باید شرایط را برای نیروهای كارآفرین و فعال فراهم كنیم.
رییس مجلس اضافه كرد: نگاه ایران در منطقه نگاه بازی خور و رقابت های حسودانه نیست بلكه ایران برای كشورهای اسلامی احساس مسوولیت می كند. ما نگران سرنوشت امت اسلامی هستیم. برای ایران افتخار است كه كشورهای مسلمان قوی شوند.
وی اضافه كرد: برای مثال اگر مصر كشور قدرتمندی شود، برای ایران افتخار است و این به معنای تقویت كل مسلمانان است زیرا ما امت اسلامی را امت به هم پیوسته می دانیم.
لاریجانی گفت: اگر عراق قوی شود و از دست تروریست ها رها شود به نفع امت اسلامی است.
وی اضافه كرد: ما رفتارمان اینگونه نیست كه رقابت های منطقه را رقم بزنیم. ما دنبال چنین رقابت هایی نیستیم. ممكن است در برخی این تصور اشتباه ایجاد شود ولی این اشتباه است.
رییس مجلس اضافه كرد: ما درست در مقابل خطی هستیم كه تكفیری ها و تروریست ها به آن دامن می زنند. آنها به دنبال تفرقه هستند ولی ما به دنبال وحدت امت اسلامی هستیم.
سیام **9121**1540**1449