این آزادراه یا كنارگذر راهبردی ارتباط دهنده بهتر و سریعتر ترافیك جنوب به شمال كشور محسوب می شود.
افزایش ایمنی مسیر، كاهش زمان سفر و حمل و نقل، كاهش سوخت و انرژی، كاهش آلودگی كلانشهر اصفهان و از همه مهمتر كم شدن تردد و ترافیك ورودی جنوب اصفهان از مزایای این طرح كلان جاده ای است.
همچنین كاهش چشمگیر بخش عمده ترافیك كنارگذر غرب و ممنوع شدن ورود كامیون به حوزه شهر دو مزیت مهم دیگری است كه با افتتاح این آزاد راه شاهد آن خواهیم بود.
صحبت در باره آزادراهی 93 كیلومتری با افزون بر 9 میلیون مترمكعب عملیات خاكی و 340 دهنه پل در مسیر است كه تاكنون حدود 40درصد پیشرفت فیزیكی داشته و دستكم پنج سال نیز از توقف كار ساخت و سازش گذشته است.
پروژه ای كه آن زمان با صرف حدود یكصد میلیارد تومان اعتبار تكمیل و راه اندازی می شد اما این روزها برای كامل شدنش به شش برابر این مبلغ اعتبار نیاز دارد.
مشاهدات نگارنده نشان می دهد بخش هایی از این جاده از سمت كاشان و نطنز آسفالت هم شده ولی تاكنون زیر بار ترافیك نرفته و سال ها بلااستفاده مانده است.
البته برنامه آزادسازی و تملك زمین در بخش جنوبی طرح نیز تا روستای قلعه شور و شهر جدید بهارستان در ضلع جنوبی شهر اصفهان انجام شده است.
در این میان، آخرین خبر تقریبا تكراری از این طرح بزرگ آزادراهی در قلب كشورمان در ابتدای زمستان امسال و در نشست خبری روز راهدارِ از سوی مدیركل و مسوولان راه و شهرسازی اصفهان اعلام شد كه از ادامه كار با همكاری صندوق بازنشستگی كشور به عنوان مشاركت كننده و سرمایه گذار پروژه خبر داد.
پیش از این نیز در شانزدهم شهریور امسال حجت الله غلامی در بازدیدی از كنارگذر شرق، از این مشاركت و اعتبار 650 میلیارد تومانی مورد نیاز برای تكمیل طرح سخن گفته بود.
غلامی در همان خبر كه در ایرنا هم بازتاب داشت، گفته بود: متاسفانه مسائل مالی و مشاركتی كار اتمام این پروژه را كه از آزادراه اصفهان – كاشان شروع و به محور اصفهان – شیراز ختم می شود، متوقف كرده است.
او در باره چگونگی اجرای این كنارگذر شریانی توضیح داد: قطعه اول این پروژه به طول 29 كیلومتر از آزادراه كاشان شروع و به جاده اردستان ختم می شود و بخش دوم از جاده اردستان آغاز و تا جاده اصفهان – نایین به طول 34 كیلومتر ادامه می یابد
مدیركل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اعتبار مورد نیاز این پروژه در همان زمان گفته بود: تكمیل مرحله اول و دوم پروژه 290 میلیارد تومان و فاز سوم آن از كیلومتر 63 تا 93 بدلیل وجود مناطق شهری، ابنیه و صنعتی 330 میلیارد تومان پول می خواهد كه در مجموع همان 650 میلیارد تومان می شود.
كار تكمیل پروژه 70 درصد با سرمایه گذار و 30 درصد با وزارت راه وشهرسازی خواهد بود.
این مسوول در شهریور 94 ابراز امیدواری كرده بود تا ظرف18 ماه آینده فاز اول و دوم این پروژه با مشاركت بخش خصوصی به بهره برداری برسد و فاز سوم آن هم با پیگیری های انجام شده بعد از تكمیل فاز های اول و دوم راه اندازی شود.
مدیركل راه و شهرسازی اصفهان در توجیه بازگشت سرمایه و دیگر مزایای این پروژه افزوده بود: وجود محور پرترافیك اصفهان – شیراز ، محورهای پرترانزیت نایین اردستان فرودگاه اصفهان و بندر خشك اصفهان و وجود سه شهر جدید بهارستان، فولادشهر و مجلسی، مهمترین عناصر در اهمیت افتتاح و راه اندازی این طرح است.
عضو هیات مدیره شركت سرمایه گذاری آتیه صبا به عنوان بخش خصوصی مشاركت كننده در این پروژه هم تاكید كرده است: بخش خصوصی به لحاظ برگشت سرمایه به منظور پیگیری حقوق بازنشستگان كشوری می تواند مثمر ثمر باشد.
حسین فروغی ابزار امیدواری كرده است كه با توافق خوب مبتنی بر بررسی های واقعی، این صندوق بتواند پاسخگوی نیاز بازنشستگان نیز باشد و بتوان این پروژه عظیم را راس زمان مقرر شروع و در زمان مشخص شده تكمیل كرد.
تعداد تردد كنونی در محورهای ورودی و خروجی اصفهان حدود 600هزار دستگاه خودرو است كه در ایام خاص بیشتر هم می شود و این رقم در كمترین میزان خود كمتر از 450 هزار تردد نبوده است.
قطع به یقین احداث و تكمیل كنار گذر شرق حجم پرشماری از این ترافیك خودرویی را پوشش خواهد داد و همان مزایای ابتدای این نوشتار كه امروز و این سال ها معضل و مشكلات كلانشهر اصفهان هستند را مرتفع خواهند كرد.
مزایای دیگر افتتاح این طرح بخصوص در این سال ها كاهش آلودگی و وارونگی هوای اصفهان، صیانت از سلامت شهروندان این كلانشهر خواهد بود.
*خبرنگار ایرنا در استان اصفهان
گ/7147/6027
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
همین یك دهه پیش طرح مطالعات و عملیات احداث آزادراه شرق اصفهان از سه راهی مباركه در جنوب تا شهرستان نطنز در شمال استان اصفهان كلنگ زده شد.