مشهد- ايرنا- رئيس اتحاديه تجهيزات پزشكي خراسان رضوي از جمع آوري دو هزار لنز غيرمجاز از فروشگاههاي لوازم بهداشتي و آرايشگاههاي مشهد خبر داد.

مرتضي مقدم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اغلب لنزهاي مورد استفاده در ايران وارداتي است كه با نظارت دقيق به كشور وارد مي شود و مورد تاييد و قابل اعتماد است.
وي گفت: اما لنزهايي كه به صورت قاچاق وارد كشور مي شوند مورد تاييد نيستند.
وي قيمت لنزهاي رنگي را بين 200 تا 800 هزار ريال عنوان كرد و افزود: هم اكنون 20 مركز در شهر مشهد مجوز فروش لنز دارند.
وي اظهار كرد: در گذشته لنزها به شكلهاي مختلف و در مراكزي نظير آرايشگاههاي زنانه، خرازي ها و فروشگاههاي لوازم آرايشي و بهداشتي عرضه مي شد اما از دو سال پيش با هدف كاهش تبعات حاصله و با هماهنگي وزارتخانه هاي بهداشت و صنعت، عرضه لنزهاي چشمي زير نظر اتحاديه تجهيزات پزشكي انجام مي شود.
مقدم گفت: اتحاديه تجهيزات پزشكي خراسان رضوي هم اكنون شش گروه كاري شامل پزشكي، آزمايشگاهي، دندانپزشكي، ارتوپدي، قلب و عروق و لنزهاي چشمي را زيرپوشش دارد.
وي افزود: هم اكنون لنزهاي تماسي چشم براي استفاده طولاني مدت حذف شده و لنزهايي با قابليت استفاده كوتاه مدت و چند هفته اي جايگزين آنها شده اند كه اين امر كاهش عوارض جانبي را بدنبال دارد.
لنزهاي تماسي اعم از طبي و رنگي، عدسيهاي نازك پلاستيكي هستند كه روي قرنيه چشم قرار مي‌گيرند.
اين لنزها علاوه بر استفاده براي درمان عيوب انكساري چشم، جنبه زيبايي نيز دارند و براي تغيير رنگ عنبيه چشم هم به كار مي روند.
به گفته كارشناسان درحالي كه استفاده كنندگان از لنزهاي رنگي حداكثر هفت درصد كل استفاده كنندگان از لنز را در جهان شامل مي شود، اين ميزان در ايران چندين برابر بوده و رواج بسيار دارد.
پزشكان معتقدند استفاده نادرست از لنزهاي رنگي عوارض و تبعات مختلف تا حد تخليه چشم و از دست دادن بينايي فرد را در پي دارد.
3027 / 6053