تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸

تهران- ايرنا- نشست نقد و بررسي كتاب «حا سين نون» اثر سيدعلي شجاعي در كافه قرار يادمان شهداي هفتم تير سرچشمه برگزار شد.

به گزارش عصر سه شنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، در ادامه سلسله نشست هاي نقد و بررسي ادبي مجموعه يادمان شهداي هفتم تير، كتاب «حا سين نون» نوشته سيدعلي شجاعي با حضور وجيهه علي اكبري ساماني، رضا رسولي و اجراي احمد شاكري نقد و بررسي شد.
نقادان اين كتاب با تقدير از نثر جذاب اين كتاب به بررسي آن از زواياي تاريخي و داستاني پرداختند.
ساماني گفت: از محتواي كتاب پيداست كه تحقيقات تاريخي كاملي قبل از تاليف آن انجام شده و جنبه غالب آن تاريخ نگاري داستاني است و به موضوع صلح و فتنه كمتر پرداخته شده است.
وي افزود: با توجه به جنبه تاريخي داستان در اين اثر عنصر غافگيري وجود ندارد و خوانده از قبل پايان داستان را مي داند.
ساماني با بيان اينكه تنوع راوي در اين اثر زياد است و پرداختن به شخصيت امام حسن(ع) از ديدگاه دشمن قابل تامل است.
رسولي نيز با اشاره به جايگاه و اهميت اين گونه آثار در باورهاي ديني و مذهبي جامعه، گفت: با توجه به شرايط ويژه هزاره سوم در تاليف كتاب هاي ديني، بايد به اصولي همچون روايت صحيح و سالم تاريخي از واقعه، پاسخ به شبهات و ارائه جنبه هاي معنوي و روحي امام (ع) توجه ويژه داشت.
ساماني در خصوص محور داستان اين كتاب هم گفت: محور داستان صلح است اما در آن به شخصيت پردازي راويان پرداخته نشده و با وجود جذاب بودن نثر از عبارات سختي در آن استفاده شده است.
اين رمان 160 صفحه‌اي داراي 16 فصل است كه چاپ چهارم آن توسط نشر نيستان منتشر شده است.
شجاعي كه پيش از اين نيز در نگارش رمان‌هايي با تم مذهبي با مخاطب خود مواجه شده است، در اين رمان به روايتي ويژه و بديع از زندگي امام حسن مجتبي (ع) در فاصله سال‌هاي پس از شهادت حضرت علي(ع) تا شهادت امام حسن (ع) توجه نشان داده است و سعي كرده با خلق زاويه ديد تازه، به بيان جديدي از زندگي اين امام معصوم دست پيدا كند.
اين برنامه از سلسله نشست هاي نقد و كتاب انجمن ادبيات داستاني سازمان بسيج هنرمندان بوده كه با مشاركت يادمان شهداي هفتم تير (سرچشمه) برگزار شد.
فراهنگ**1293**1027