به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی كشوری، «محمد خداكرمی» گفت: 59 فروند از هواپیماهای ملكی ایران در صورت پایان اعتبار سیستم های ارتفاع سنجی، از پرواز در ارتفاع 29 هزار پا و بالاتر محروم می شدند كه عوارضی چون تجمع ترافیك در ارتفاع های پایین تر، كاهش ایمنی و همچنین افزایش استهلاك و مصرف سوخت را در پی داشت.
به گفته وی بر پایه الزام سازمان جهانی هواپیمایی كشوری، هواپیماهایی كه در ارتفاع 29 هزار پا و بالاتر پرواز می كنند باید به طور دوره ای آزمایش شوند تا از صحت عملكرد و دقت دستگاه های ارتفاع سنجی هواپیماها اطمینان حاصل شود؛ زیرا كاهش غلظت هوا در ارتفاع بالا، روی عملكرد دستگاه ارتفاع سنج هواپیما تاثیرگذار است.
خداكرمی تاكید كرد اطمینان یابی از دقت بالای دستگاه های ارتفاع سنج از بایسته های ایكائو به شمار می رود اما تاریخ اعتبار تست سیستم های ارتفاع سنجی 59 فروند از هواپیماهای ملكی ایران به دلیل همكاری نكردن برخی شركت های غربی و استفاده نكردن از تجهیزات پایش، از دو سال گذشته در حال پایان بود.
معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری اعلام كرد در نشست گذشته مدیریت ترافیك هوایی ایكائو در منطقه خاورمیانه، نمایندگان كشور ما با اعتراض نسبت به ایجاد محدودیت برای آزمایش هواپیماهای ایرانی و ارائه مستندات، درج این موضوع در گزارش نشست و پیگیری آن از سوی ایكائو را خواستار شدند.
خداكرمی افزود: با تاكید ایكائو، نمایندگان آژانس MIDRMA به ایران سفر كردند و برنامه ریزی لازم برای انجام این آزمایش ها با هماهنگی سازمان هواپیمایی كشوری انجام شد.
در منطقه خاورمیانه تست سیستم های ارتفاع سنجی از سوی نهادی به نام MIDRMA صورت می پذیرد.
سازمان بین المللی ایكائو در سال 1944 میلادی با هدف اطمینان از رشد منظم و ایمن صنعت هوانوردی جهان، ترغیب توسعه خطوط هوایی، فرودگاه ها و تسهیلات هوانوردی و رفع تبعیض میان كشورهای عضو در سطح بین المللی بر پایه پیمان شیكاگو آغاز به كار كرد.
جمهوری اسلامی ایران در سال 1327 به این كنوانسیون جهانی پیوست.
اقتصام(1)1108**1961
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴
تهران- ایرنا- معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری از انجام آزمایش سیستم های ارتفاع سنج 59 هواپیمای ایرانی برای تمدید اعتبار آنها در سازمان جهانی هواپیمایی كشوری و جلوگیری از افزایش هزینه پرواز آنها خبر داد.