قم ـ ایرنا ـ معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم گفت: ماندگاری مسافران و زائران در این استان منجربه رشد اقتصادی قم می شود.

به گزارش ایرنا، یونس عالی پور شامگاه چهارشنبه در جلسه ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر استان قم درسالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم گفت: هرچه خدمات رسانی دستگاه ها به مسافران و زائران بیشتر باشد، به طور حتم مدت ماندگاری آنها نیز بیشتر خواهد بود.
وی در ادامه گفت: حدود 50 درصد از زائران و مسافران نوروزی فقط چند ساعت در شهر قم می مانند و این مشكلی است كه باید برطرف شود.
وی همچنین با اشاره به تلاش 50 دستگاه اجرایی استان قم به مدت حداقل 20 روز برای خدمت رسانی به مسافران نوروزی، خاطرنشان كرد: برای ایجاد هماهنگی و همدلی هرچه بیشتر میان دستگاه های اجرایی، كمیته های ذیل ستاد تسهیلات زائران باید به صورت منظم و مستمر برگزار شود.
عالی پور با بیان اینكه ایام تعطیلات پایان سال گذشته بیشترین تعداد مسافران از استان آذربایجان شرقی و پس از آن از استان های تهران، اصفهان و آذربایجان غربی به قم سفر كرده بودند، اظهار داشت: در ایام تعطیلات نوروز سال 94، 24 درصد از مسافران برای نخستین بار به شهر قم سفر كرده بودند.
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با بیان اینكه 17 درصد از مسافران نوروزی در حاشیه خیابان ها اسكان كرده بودند، گفت: باید با ساماندهی اماكن اقامتی در قم از جمله مسافرخانه ها و مدارس و شناسایی همه ظرفیت ها دراین جهت، اجازه ندهیم حتی كسی به دلیل مشكلات مالی در حاشیه خیابان اسكان كند.
وی بر ضرورت اجرای برنامه های فرهنگی گوناگون برای زائران و مسافران نوروزی تاكید كرد و گفت: در تعطیلات نوروز 94 ، 30 درصد از مسافران از شهر قم سوغاتی تهیه كرده بودند كه 56 درصد سوهان، 14 درصد صنایع دستی و فقط 6 درصد محصولات فرهنگی بود كه این اصلا برازنده نیست.
عالی پور اظهار داشت: زیرساخت های استان قم برای پذیرایی هرچه بهتر و شایسته تر از زائران و مسافران نوروزی با كمبودهای جدی مواجه است كه باید با همت و تلاش مضاعف مسوولان، تقویت شود. ك/3
8146 / 1175/