تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت آمادگی شركت های هوایی برای توسعه ناوگان خود در دوران پسابرجام تاكید كرد و گفت: امیدواریم در یك تا دو هفته آینده و با اجرای برجام، وارد فضای جدیدی از تعامل با دنیا و به دنبال آن توسعه صنعت هوانوردی شویم.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در نشستی با دست اندركاران صنعت حمل و نقل هوایی و انجمن و مدیران شركت های هواپیمایی؛ افزود: بزودی با اجرای برجام تحریم‌های ایران رفع می‌شود و شركت ها باید برای نوسازی ناوگان خود برنامه ‌ریزی مناسبی داشته باشند.
وی با اشاره به افزایش سفرهای نوروزی، اظهارداشت: نوروز در پیش است و به طور قطع در این دوران با افزایش پیك مسافری مواجه می‌شویم و شركت‌ها نیز در این زمینه باید برنامه‌ریزی مناسبی را در دستور كار خود قرار دهند.

** پایبندی به اصول بازرگانی مهم ترین اصل بازسازی صنعت هوانوردی
وی در ادامه بر لزوم بازسازی صنعت هوانوردی با استفاده از فضای جدید بین المللی تاكید كرد و گفت: برای بازسازی صنعت هوانوردی شركت ها باید به اصول اولیه بازرگانی پایبند باشند؛ در حالی كه نرخ بلیت هواپیما آزاد شده است شركت‌های هواپیمایی مكلف به پرداخت هزینه‌ها و بدهی‌های خود هستند.
آخوندی بر مزیت های حمایت از صنعت هوانوردی در قالب رعایت اصول بازرگانی نیز اشاره كرد و گفت: در صورتی كه اصول بازرگانی رعایت نشود هیچ حمایتی از ایرلاین‌ها نخواهیم داشت.
وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق اعلام رئیس سازمان هواپیمایی كشوری، اكنون میزان بدهی شركت‌های هواپیمایی به سایر دستگاه‌ها و نهادها حدود 52 تریلیون ریال(5 هزار و 200 میلیارد تومان) است در حالی كه ارزش ناوگان شركت‌های هواپیمایی 35 تریلیون ریال(سه هزار و 500 میلیارد تومان) برآورد می شود؛ این آمار بسیار نگران كننده است و نشان می‌دهد اقتصاد صنعت هوانوردی كشور در وضعیت منفی قرار دارد.
وی با بیان اینكه دو تحلیل از این شرایط وجود دارد، ادامه داد: نخست اینكه بازیگران فعلی قادر به اداره صنعت نیستند و باید فضا برای ورود بازیگران جدید آماده شود و یا اطلاعات بدهی و وضعیت اقتصادی آنها نادرست است.
این عضو كابینه دولت یازدهم خطاب به مدیران ایرلاین‌ها در این نشست تاكید كرد: شركت‌های هواپیمایی باید به دنبال اصول بازرگانی بروند تا بدهی‌های خود به شركت فرودگاه‌ها و شركت پخش فرآورده‌های نفتی بابت سوخت را پرداخت كنند.
وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: ایرلاین‌ها اگر در چارچوب اصول بازرگانی فعالیت كنند از آنها پشتیبانی می‌كنیم زیرا با وضعیت كنونی نمی توان صنعت هوانوردی را بازسازی كرد؛ بنابراین شركت‌های هواپیمایی راهی جز پایبندی به اصول بازرگانی ندارند.
آخوندی گفت: در شرایط كنونی ایرلاین‌ها از نظر اقتصادی و مردم نیز به لحاظ نبود رفاه در پرواز ناراضی هستند، ضمن اینكه ما هم به عنوان دولت از صنعت هوانوردی ناراضیم پس در شرایطی كه همه ناراضی اند برای اصلاح وضع موجود نخستین گام باید پایبندی به اصول بازرگانی باشد و باید مبنای كار ایرلاین ها قرار گیرد.
وی تصریح كرد: اگر ایرلاین‌ها از اصول بازرگانی خارج شوند، ادامه فعالیت آنها ممكن نخواهد بود.

**سهم حمل و نقل از تولید ناخالص داخلی یك 10هزارم بازار سرمایه هم نیست
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه ایرلاین‌ها برای رعایت اصول بازرگانی باید حداقل كفایت سرمایه برای فعالیت را داشته باشند، افزود: صنعت حمل ‌و ‌نقل هفت درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) را در اختیار دارد كه یك 10 هزارم بازار سرمایه‌ هم نیست.
آخوندی با بیان اینكه در حال حاضر سرمایه ثبت شده ایرلاین‌ها به جز شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) حدود 9000 میلیارد ریال است، افزود: در نهایت اگر بخواهیم قاعده بازی را عوض كنیم باید سرمایه ایرلاین‌ها حداقل به 10 برابر میزان فعلی افزایش یابد كه این سرمایه باید یا از طریق سهامداران فعلی، سهامداران جدید یا با ایجاد شركت‌های سهامی تامین شود.
وی با بیان اینكه ابزارهای مناسب تامین مالی برای توسعه صنعت هوانوردی در كشور وجود ندارد، گفت: صندوق توسعه ملی به عنوان یك منبع ارزی منابع زیادی ندارد، بنابراین باید براساس مدل‌های مالی بین‌المللی فعالیت كنیم كه البته استفاده از مدل‌های بین‌المللی در تامین مالی موفق‌تر خواهیم بود.

** امكان ایجاد نهادهای تامین مالی صنعت هوانوردی در شهر فرودگاهی امام(ره)
وزیر راه و شهرسازی افزود: در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) كه توسط شركت مشاور كارفرمای هلندی در حال اجراست، می‌توانیم نهادهای تامین مالی برای صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد كنیم؛ علاوه بر این می‌توان چند كمپانی فعال در حوزه لیزینگ ایجاد كرد.
این عضو كابینه دولت تدبیر و امید با انتقاد از كیفیت صنعت حمل و نقل هوایی گفت: نمی توانیم به مردم اعلام كنیم شما از حداقل رفاه برخوردار باشید كه شركت‌های هواپیمایی می‌خواهند با سرمایه‌های اندك خود فعالیت كنند، بنابراین افزایش سرمایه یك اولویت است، زیرا توسعه پایدار جز با اصول بازرگانی ایجاد نمی‌شود.
وزیر راه و شهرسازی در این نشست، از آمادگی برای تشكیل جلسه ای دیگر با ایرلاین‌ها برای بررسی مشكلات صنعت هوانوردی خبر داد و گفت: امیدواریم در یك تا دو هفته آینده و با اجرای برجام وارد فضای جدیدی از تعامل با دنیا و به دنبال آن توسعه صنعت هوانوردی شویم.
آخوندی گفت: وظیفه ما به عنوان دولت این است كه فضا را برای كسب و كار رقابتی سالم، رگولاتوری و استانداردسازی فراهم كنیم؛ در مقابل از ایرلاین‌ها می‌خواهیم اصول بازرگانی را از هم اكنون با جدیت به عنوان یك اصل پیگیری كنند.
وزیر راه و شهرسازی بر افزایش امكانات فرودگاهی نیز تاكید كرد و گفت: با توجه به اینكه در دوران پس از برجام شاهد توسعه ناوگان هوایی خواهیم بود، بنابراین محل پارك هواپیماها در فرودگاه‌ها نیز باید افزایش یابد.
در این جلسه مدیران و معاونان شركت های هواپیمایی ضمن ارائه گزارشی از مشكلات خود به وزیر راه و شهرسازی در بخش اقتصادی، بدهی به شركت فرودگاه ها، كمبود فضای پارك در برخی فرودگاه های پرترافیك به ویژه مهرآباد و شرایط سخت دریافت تسهیلات برای توسعه ناوگان، آمادگی خود را برای پروازهای نوروزی اعلام كردند.

ارائه برنامه خرید هواپیما در پسابرجام
در این نشست كه رئیس سازمان هواپیمایی كشوری و مدیرعامل شركت فرودگاه های كشور نیز حضور داشتند، مدیران شركت‌های هواپیمایی برنامه‌های خود را برای خرید و ورود هواپیما به كشور بعد از اجرای برجام در جهت توسعه ناوگان هوایی ارائه دادند.
به گزارش ایرنا، این نشست با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان هواپیمایی كشوری، مدیرعامل شركت فرودگاه‌های كشور، انجمن شركت‌های هواپیمایی و مدیران شركت‌های هواپیمایی برای بررسی مشكلات صنعت هوانوردی، موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و توسعه ناوگان هوایی در دوران پس‌ از برجام برگزار شد.

** تغییر آیین نامه های صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان هوایی ضروری است
در ابتدای این جلسه، خلبان «تورج دهقانی زنگنه» رئیس انجمن شركت‌های هواپیمایی به نمایندگی از شركت های هوایی درخواست‌های بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات مربوط به صنعت هوانوردی را مطرح كرد و گفت: دستورالعمل های موجود بسیار بازدارنده هستند و مانع سرمایه گذاری در صنعت هوانوردی كشور می شوند و تاكنون در سایر كشورها چنین قوانینی تدوین نشده است.
وی با بیان اینكه با توجه به توسعه ناوگان هوایی كشور در دوران پس از تحریم، اصلاح ساختارهای اداری - مالی و قوانین و مقررات این بخش یك امر ضروری است، گفت: با توجه به توافق برجام و نیاز به كمك برای خرید هواپیمای جدید، نیازمند تغییرات در اساسنامه‌ها و آیین‌نامه‌های صندوق توسعه ملی برای استفاده از تسهیلات این صندوق هستیم.
وی ادامه داد: تقاضای ما كاهش سهم آورده شركت‌ها به 10 درصد است و دوره انتظار پرداخت اقساط حداقل به سه سال افزایش و دوره بازپرداخت نیز 10 سال تعیین شود.
دهقانی افزود: تسهیلات صندوق توسعه ملی برای هواپیماهای نو است در حالی در خواست داریم این تسهیلات برای هواپیماهای تا عمر 10 سال نیز پرداخت شود و مدت بازپرداخت تسهیلات به صورت ریالی و بر مبنای نرخ زمان دریافت تسهیلات محاسبه شود.
به گزارش ایرنا، تحریم های ظالمانه كشورهای غربی از بیش از 35 سال پیش سبب شده كه شركت های ایرانی نتوانند از سازندگان هواپیما، ناوگان نو خریداری كنند، لذا در این مدت مجبور بودند كه همواره با خرید هواپیماهای دست دوم با سن بیش از 20 سال، صنعت هوانوردی ایران را اداره كنند.
اقتصام(1)1108 ** 2023