تهران- ایرنا- دنباله دار سبزفام كاتالینا فردا (یكشنبه) از نزدیك ترین فاصله با زمین عبور می كند و پس از آن، احتمالا زمان چندانی برای رصد این دنباله دار باقی نمی ماند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی سی.بی.سی، این دنباله دار با نام رسمی C/2013 US10، فردا از فاصله 110 میلیون كیلومتری زمین عبور خواهد كرد؛ هر چند این فاصله زیاد نزدیك نیست و معادل حدود 72 درصد مسافت میان زمین و خورشید است.
این دنباله دار كه به اصطلاح دو دم دارد، در طی چند روز آینده با یك دوربین دوچشمی در نزدیكی یك صورت فلكی بسیار شناخته شده، قابل مشاهده است.
پل كلونینگر استاد نجوم و عكاس نجوم در لانارك هایلندز Lanark Highlands در حدود 50 كیلومتری غرب اوتاوا گفت: تشخیص این دنباله دار اكنون تقریبا راحت است. كاتالینا به ستاره انتهایی در دسته دب اكبر بسیار نزدیك است و به صورت یك ستاره كركی متمایل به سبز مشاهده می شود.
پایگاه خبری نجومی EarthSky نیز به علاقمندان توصیه كرد كه این دنباله دار را در ساعاتی پس از نیمه شب و قبل از طلوع خورشید مشاهده كنند.
در این سایت آمده است: با توجه به رسیدن این دنباله دار به نزدیك ترین فاصله با زمین، بهترین فرصت برای رصد آن فرا می رسد بنابراین تلاش كنید تا برای آخرین بار آن را ببینید.
این دنباله دار از اواخر ماه نوامبر در نیمكره شمالی قابل مشاهده بود، اما هم اكنون بسیار كم نورتر از اواخر ماه دسامبر و اوایل ژانویه است.
دنباله دار كاتالینا كه منشا آن ابر مشهور 'اورت' است، سال 2013 توسط یك تلسكوپ 27 اینچی مربوط به طرح پیمایش آسمان كاتالینا كشف شد.
طرح پیمایش آسمان كاتالینا پروژه ای است كه با هدف كشف دنباله دارها، سیارك ها و سایر اجرام نزدیك زمین به پیمایش آسمان می پردازد.
علمی**2038**2017