تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت فرودگاه‌های كشور بر نیاز این شركت به هفت هزار و 260 میلیارد ریال نقدینگی تا پایان امسال برای انجام وظیفه ها، تعهدها و هزینه‌های جاری و لزوم تسویه بدهی ایرلاین ها به میزان 6 هزار و 660 میلیارد ریال تاكید كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «رحمت‌الله مه‌آبادی» در نشست دست اندركاران صنعت هوانوردی و انجمن شركت های هوایی با وزیر راه و شهرسازی از رویه ایرلاین‌ها برای پرداخت بدهی‌های خود بابت عوارض خدمات فرودگاهی انتقاد كرد.
مه‌آبادی فضای ناكافی در فرودگاه ها برای توقف هواپیما را از مشكل های بزرگ دوران پساتحریم و مانعی اساسی برای توسعه حمل و نقل هوایی خواند.
وی گفت: در فرودگاه مهرآباد كه پررفت و آمد‌ترین فرودگاه كشور به شمار می رود و توسعه آن بسیار ضروری است، هیچ فضایی برای توسعه پاركینگ و ترمینال در اختیار ماست؛ در حالی كه بسیاری از مكان های این فرودگاه كه در اختیار سایر نهادها قرار دارد، بدون استفاده مانده است.
به گفته وی، فقط 11 درصد فرودگاه مهرآباد در اختیار شركت فرودگاه‌های كشور قرار دارد.
وی افزود: درصد كمی از عرصه این فرودگاه را رمپ اختصاصی شركت‌های هواپیمایی هما و آسمان اشغال كرده و بقیه فضا در اختیار دیگر سازمان های نظامی و وزارت دفاع قرار دارد.

** 80 درصد پروازهای بین‌المللی در سه فرودگاه انجام می شود
مه‌آبادی گفت: سه فرودگاه، سهم 80 درصدی پروازهای بین‌المللی را بر عهده دارند و 80 درصد پروازهای داخلی نیز در هشت فرودگاه كشور نشست و برخاست می‌كنند.
وی ادامه داد: فضای فرودگاهای اصلی كشور بسیار محدود است و شركت‌ها باید سهمیه پاركینگ و اسلات تایم خود را كه در فرودگاه ها به آنها تخصیص می‌یابد بدقت رعایت كنند.

** افزایش بدهی ایرلاین ها از پنج هزار و 400 میلیارد ریال در پارسال به 6 هزار و 660 میلیارد ریال
مدیرعامل شركت فرودگاه های كشور درباره بدهی ایرلاین‌ها گفت: پارسال میزان بدهی شركت‌های هواپیمایی به شركت فرودگاه‌ها پنج هزار و 400 میلیارد ریال بود و اكنون این بدهی به 6 هزار و 660 میلیارد ریال افزایش یافته است.
به گفته او، با وجود آزادسازی قیمت‌ها همچنان این بدهی در حال افزایش است
وی گفت: همچنین یك هزار و 560 میلیارد ریال از كل بدهی ایرلاین‌ها بابت عوارضی است كه در زمان فروش بلیت به ازای هر مسافر (در پروازهای داخلی70 هزار ریال و در پروازهای خارجی 350 هزار ریال) به طور نقدی دریافت كرده اند.
مه‌آبادی گفت: متاسفانه به دلیل وصول نشدن مطالبات، تاكنون فقط 2 هزار میلیارد ریال آن تامین شده است.
مدیرعامل شركت فرودگاه های كشور گفت: پارسال و امسال با هدف جلوگیری از رشد مطالبات شركت از خطوط هوایی، در فضای دوستانه توافق هایی با ایرلاین‌ها برای پرداخت مرتب هزینه‌های جاری و پرداخت تدریجی بدهی‌های معوق صورت گرفت اما آنها به هیچ یك از توافق های خود پایبند نبودند.
مه‌آبادی گفت: وقتی مسافران به دلایل بازرگانی و مدیریتی با تاخیرهای زیاد در سالن ترانزیت فرودگاه‌ها منتظر می‌شوند، هزینه‌های استفاده از خدمات اضافی فرودگاهی نباید بر دوش شركت فرودگاه‌های كشور باشد.
مه‌آبادی پرسید: چرا ایرلاین‌ها در برابر مساله سوخت كه فقط یك سال مطالبات معوق دارند، چنین خاضعانه عمل می‌كنند اما در پرداخت سه سال مطالبات شركت، به ادامه رویه غلط خود اصرار می كنند؟
مه‌آبادی در تحلیل علت مشكل های خطوط هوایی گفت: در همه كشورها، خطوط هوایی رهبر زنجیره ارزش حمل و نقل هوایی است و با اینكه بیشترین بهره وری ممكن از ناوگان را دارند و از ابزارهای تكمیلی برای افزایش درآمد و كاهش هزینه های خود استفاده می‎كنند، حاشیه سود آنها پایین است اما در كشور ما جمعی دلال به نام چارتركننده رهبری زنجیره ارزش صنعت را در سالیان پیاپی در اختیار گرفته و بیشتر ثروت صنعت را نصیب خود كرده اند.
وی تاكید كرد این مساله و پایین بودن بهره‌وری ناوگان نسبت به متوسط جهانی، نشان می دهد بازنگری برخی خطوط هوایی درباره مدیریت و فرایند بازرگانی بویژه در دوران آزادسازی، یك امر ضروری است و باید رویكرد استفاده از یارانه های پنهان برای پوشش این ضعف ها به فراموشی سپرده شود.

** رشد 42 درصدی هزینه برق فرودگاه‌ها نسبت به پارسال
وی به هزینه 500 میلیارد ریالی برق فرودگاه‌های كشور و رشد 42 درصدی آن نسبت به پارسال اشاره كرد و افزود: تعرفه سنگین برق در فرودگاه‌ها بدون هر گونه مبنا، از موارد مورد اعتراض ماست و بازنگری در آن را خواستاریم.
به گزارش ایرنا، شركت های هوایی برای استفاده از خدمات فرودگاهی در پروازهای خارجی 350 هزار ریال و پروازهای داخلی 70 هزار ریال از هر مسافر دریافت می كنند و باید همه این عوارض را به شركت فرودگاه های كشور كه ارائه دهنده خدمات فرودگاهی به مسافران و شركت های هوایی است، پرداخت كنند؛ در حالی كه برخی شركت های هوایی از پرداخت این مبلغ خودداری كرده و باعث افزایش بدهی به شركت فرودگاه های كشور شده اند.
اقتصام**1108**1961