تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵

زاهدان- ایرنا- دلیل جلوگیری از واردات موز از مرز و گمرك های سیستان و بلوچستان بجز میرجاوه تنها وجود یك نوع بیماری گیاهی و احتمال سرایت آن به باغات موز است و ارتباطی به بیماری های انسانی ندارد.

به گزارش ایرنا، انتشار اخباری مبنی بر ممنوعیت ورود محصول موز از مرزهای سیستان و بلوچستان موجی از نگرانی در جامعه برای استفاده از موز ایجاد كرده است به طوری كه برخی افراد از خرید این محصول خودداری می كنند.
باید توجه داشت كه انواع زیادی از بیماری های مشترك بین انسان، گیاه و حیوانات وجود دارد اما برخی از این بیماری ها تنها در یك نوع خاص مانند گیاهان تعریف می شود و به هیچ عنوان به گروه های دیگر مانند انسانها آسیبی وارد نمی كند.
**خوردن موز آسیبی به انسانی نمی رساند
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هم اینك ورود محصول موز از تمام مرزهای استان بجز مرز میرجاوه كه آن هم با كنترل و ضوابط قانونی وارد می شود، ممنوع شده است.
یوسف ریگی ادامه داد: این ممنوعیت برای برخی دیگر از استان های جنوبی مانند بندرعباس كه خود تولید كننده موز هستند نیز اعمال شده است.
وی افزود: از آنجائیكه دلیل ممنوعیت ورود موز تنها یك نوع بیماری گیاهی است و به انسان آسیب نمی رساند این ممنوعیت برای اطمینان بخشی بیشتر انجام شده است.
وی تصریح كرد: این بیماری قارچی با تاثیر منفی بر خود گیاه موز باعث خشك شدن این محصول می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان خاطر نشان كرد: ورود نهال موز قبل از این نیز ممنوع بوده و پس از این نیز وارد نمی شود.
ریگی بیان كرد: این بیماری به دلیل جلوگیری از واردات موز از استانهای جنوبی تنها بر اقتصاد برخی تجار تاثیر می گذارد اما از لحاظ بهداشتی برای انسان هیچ مشكلی ایجاد نمی كند.
**بیشتر واردات موز به سیستان و بلوچستان از راههای قاچاق انجام می شود
یكی از مشكلات سیستان و بلوچستان در كنار مزیت تجارت مرزی و پرسود بودن آن ورود برخی اقلام به صورت قاچاق است و از آنجائیكه بیشتر معاملات به صورت سنتی و بدون واسطه بین مردم و طرف های خارجی انجام می شود نمی توان با قوانین گمركی از ورود محصولاتی همچون موز در شرایط خاصی اینچنینی جلو گیری كرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: گرچه قوانین منع ورود موز از مرز و گمرك های سیستان و بلوچستان بجز میرجاوه در حال انجام است اما در این استان میل به ورود قانونی موز بسیار كم بوده و در نتیجه این قانون تاثیر چشم گیری بر ورود موز نخواهد داشت.
یوسف ریگی ادامه داد: البته نباید زحمات بی دریغ نیروهای نظامی و انتظامی سیستان و بلوچستان را در مبارزه با قاچاق كالا نادیده گرفت.
وی تصریح كرد: در سیستان و بلوچستان حدود هفت هزار هكتار زمین زیر كشت محصول موز قرار دارد كه این امر یكی از دلایل میل ورود كم موز توسط تجار به سیستان و بلوچستان است.
به گفته یك كارشناس كشاورزی؛ البته از این نوع بیماریها در سالهای دور نیز در سیستان و بلوچستان برای محصول پنبه رخ داده بود كه به دنبال ورود یك نوع بیماری گیاهی تمام كشتزارهای پنبه های رنگی شهرستان ایرانشهر خشك شد.
سازمان توسعه تجارت امروز/یكشنبه/در نامه ای به گمرك كشوراعلام كرد: واردات میوه موز از همه گمركات و مبادی ورودی سیستان و بلوچستان به استثناء گمرك میرجاوه ممنوع است.
به گزارش ایرنا، موز فقط یك میوه خوراكی محسوب نمی شود بلكه در بسیاری از مناطق دنیا همچون آفریقا به عنوان غذای اصلی مردم اهمیت دارد.
بیماری پانامایی موز به دلیل آلودگی گیاه به قارچ Fusarium oxysporum f. sp. cubense ایجاد می شود؛ این بیماری یك قرن پیش در آمریكای لاتین شیوع پیدا كرد و باعث نابودی هكتارها موزستان شد اما با ورود موز رقم كاوندیش (Cavendish) كه به این بیماری بسیار مقاوم است، كشت و كار این رقم گسترش زیادی یافت و تا حدود زیادی از گسترش این بیماری جلوگیری شد.
استان سیستان و بلوچستان افزون بر 900 كیلومتر مرز خشكی با پاكستان دارد.
7311 / 6081 /1596