كابل - ایرنا - سرپرست اتاق تجارت و صنایع افغانستان از برداشته شدن تحریم ها علیه ایران ابراز خرسندی كرد و گفت كه كابل انتظار دارد با لغو تحریم ها، تهران در مناسبات اقتصادی با افغانستان تجدید نظر كند و به جای صادرات كالا، به ساخت كارخانه های تولیدی در آن كشور اقدام كند.

«قدیر بهمن» روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در كابل افزود: با برداشته شدن تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران روابط دو كشور در عرصه های مختلف به ویژه مناسبات اقتصادی، بیش از پیش گسترش می یابد.
وی گفت: افغانستان می خواهد با ایران روابط خوب بازرگانی و تجارتی داشته باشد و اگر همسایه های این كشور دارای اقتصاد قدرتمند و باثبات باشند، بر وضعیت مردم افغانستان نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
وی تاكید كرد كه منافع كشورهای منطقه درهم گره خورده و اگر ایران كه در آستانه خودكفایی كامل اقتصادی قرار گرفته است، به توسعه بیشتر اقتصادی دست یابد، بر افغانستان تاثیر مستقیم می گذارد. زیرا طرفین دارای همكاری های اقتصادی گسترده ای در زمینه های مختلف هستند.
سرپرست اتاق تجارت و صنایع افغانستان تصریح كرد كه بخش بزرگ ترانزیت كالاها برای افغانستان از مسیر جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد و با رفع تحریم ها، تجار و بازرگانان افغان با محدودیت هایی كه در گذشته برای ترانزیت كالا با آن مواجه بودند، از میان برداشته می شود.
وی افزود: تحریم های غرب علیه ایران بر ترانزیت افغانستان از ایران تاثیر منفی گذاشته بود و بازرگانان با دلهره از این مسیر استفاده می كردند، اما با رفع تحریم ها این وضعیت تغییر خواهد كرد.
بهمن اظهار داشت: افغانستان كشوری محصور در خشكی است و به همسایه ای همچون جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد تا از مسیر آن كشور به آبهای آزاد دست یابد و از سویی دیگر، بازرگانان افغان بدون محدودیت و با انگیزه مضاعف با شركت های ایرانی وارد معامله خواهند شد و آنها را ترغیب به سرمایه گذاری های بیشتر در افغانستان خواهند كرد.
وی تصریح كرد كه بازرگانان افغان، از این پس می توانند با اسودگی خاطر بیشتر با بازرگانان ایران سرمایه گذاری های مشترك انجام دهند.
سرپرست اتاق تجارت و صنایع افغانستان ابراز امیدواری كرد كه با برداشته شدن تحریم ها، جمهوری اسلامی ایران در مناسبات اقتصادی خود با افغانستان تجدید نظر كند و به جای صادرات كالاهای ایرانی، به ساخت واحدهای تولیدكننده این كالاها در افغانستان اقدام كند.
تحریم های بین المللی علیه ایران دیروز با انتشار قطعنامه مشترك «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «فدریكا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده كشورهای 1+5 در مذاكره هسته ای با ایران در وین پایتخت اتریش اعلام شد.
این قطعنامه پس از گزارش نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر كاهش فعالیت های هسته ای ایران و تایید صلح آمیز بودن این فعالیت ها، منتشر شد و وزیر خارجه ایران همزمان با اعلام لغو تحریم ها، این روز را یك روز خوب برای مردم ایران، منطقه و جهان دانست.
آساق*291*1610 **1446