مشهد- ایرنا- مدیركل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: این نهاد نیازمند حمایت مراجع قانونی است تا با نظارت بر موقوفات خاص، پاسخگوی انتظارات مردم باشد.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد روز سه شنبه با حضور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در مشهد افزود: سوء استفاده ها و تخلفاتی كه ذیل عنوان 'موقوفات خاص' صورت می گیرد به این دلیل است كه اوقاف مجاز به نظارت بر این نوع موقوفات نیست.
وی ادامه داد: این اداره كل تولیت موقوفه های عام فاقد تولیت را بر عهده دارد و بر موقوفات عامی كه دارای تولیت هستند صرفا نظارت می كند.
مدیركل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: موقوفه عام موقوفه ای است كه با نیت عام المنفعه وقف شده اما در موقوفه خاص نیت واقف محدود به یك امر مشخص است.
وی افزود: هم اكنون خراسان رضوی دارای 22 هزار و 409 فقره موقوفه است كه از این تعداد 19 هزار و 294 موقوفه متصرفی، سه هزار و 31 فقره غیرمتصرفی و 95 موقوفه نیز مشترك التولیه است.
حجت الاسلام گنابادی نژاد ادامه داد: همچنین از مجموع 151 هزار رقبه در خراسان رضوی 120 هزار و 704 رقبه متصرفی، 28 هزار و 919 رقبه غیرمتصرفی و هزار و 537 رقبه مشترك التولیه است.

* تاكید بر نقش رسانه در ترویج موثر فرهنگ وقف
مدیركل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی همچنین گفت: سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی نسبت به ترویج فرهنگ وقف، بقاع متبركه و فعالیتهای قرآنی كه سه حوزه فعالیتی اداره كل اوقاف هستند نگاه همراهی داشته است.
وی افزود: فعالیت ایرنا و دیگر فعالیتهایی كه در حوزه ترویج فرهنگ وقف صورت می گیرد باید به هم صدایی فراگیر تبدیل شود تا اقدامی مؤثر نسبت به مظلومیت زدایی از فرهنگ وقف صورت گیرد.
حجت الاسلام گنابادی ادامه داد: البته ماهیت و سرشت وقف به عنوان امری دینی و حقوقی بگونه ای است كه مورد توجه عامه قرار ندارد لذا باید زبان وقف در حوزه خبر شناخته شود.
وی گفت: اداره كل اوقاف و امور خیریه در این راستا و جهت آشنایی اصاحب خبر با فرهنگ وقف فعالیتهایی انجام داده كه برگزاری همایشهای رسانه و وقف، تور بازدید از بقاع و موقوفه ها برای خبرنگاران و ایجاد شبكه افتخاری وقف از آن جمله است ولی هنوز با شرایط مطلوب فاصله وجود دارد.
علی حیدری رئیس ایرنا در خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی آمادگی دارد با شیوه های جدید و مدرن اطلاع رسانی برای توسعه و گسترش كمی و كیفی فرهنگ وقف گامهای موثری بردارد.
مدیركل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی همچنین در جریان چگونگی تهیه و انتشار اخبار و گزارشها بر روی خروجیهای مختلف ایرنا قرار گرفت و از بخشهای مختلف همچون ایرنای چندرسانه ای، آرشیو خبر، ایرنای تصویری و اتاق خبر ایرنا در مشهد بازدید كرد.
7500/1858