شهركرد- ايرنا- مديركل بهزيستي چهارمحال وبختياري گفت: ازابتداي امسال تاكنون 16هزار نوزاد تازه متولدشده دراستان زيرپوشش طرح غربالگري شنوايي قرار گرفتند

به گزارش ايرنا، محمد ميرزايي روز پنجشنبه در تشريح اين طرح افزود: هم اكنون بيش از91درصد نوزادان تازه متولد شده استان دراين طرح مورد سنجش قرار گرفته است.
وي گفت:از نوزادان مورد سنجش قرارگرفته شده 25 نوزاد مشكل شنوايي داشتند كه 23 نفر آن‌ها به مرحله مداخله رفتند كه درمان طبي،جراحي و توانبخشي براي آنها انجام شد.
وي افزود: اين طرح با هدف كشف نواقص شنيداري و انجام مداخله زودهنگام طراحي و از سال 1385 تاكنون با يك دستگاهOAE وAABR (دستگاه غربال شنوايي) در استان به منظور جلوگيري از عوارض سوء كم‌شنوايي كه مهم‌ترين آن گفتاري است، شروع شد.
وي به غربالگري، تشخيص و مداخله به عنوان طرح‌هاي در دست انجام در سالجاري اشاره كرد و گفت: مرحله غربالگري حداكثر تا سن يك ماهگي، مرحله تشخيص حداكثر تا سن سه ماهگي و مرحله مداخله حداكثر تا سن شش ماهگي در غالب طرح غربالگري شنوايي قابل انجام است.
مديركل بهزيستي استان اضافه كرد:براي اجراي اين طرح 9دستگاه سنجش شنوايي در مراكز زيرپوشش بهزيستي و بيمارستانها فعال است.
وي،با بيان اينكه اداره كل بهزيستي استان كمك هايي در زمينه كاشت حلزون،خريد قطعات كاشت حلزون و خريد سمعك به نيازمندان مي پردازد، افزود: تاكنون بيش از 750 ميليون ريال بابت هزينه خريد سمعك و كاشت حلزون و خريد قطعات به خانواده‌هاي متقاضي واجد شرايط پرداخت شده است.
ميرزايي،با بيان اينكه اداره كل بهزيستي استان آماده خريداري دو دستگاه غربالگري شنوايي است ،خاطرنشان كرد: هم اكنون يك دستگاه غربالگيري ديگر نيز به صورت سيار در مناطق محروم مشغول به خدمات‌رساني است.
وي با بيان اينكه كم‌شنوايي، معلوليت پنهان است و اثرات سوء آن بسيار مخرب است، خاطرنشان كرد: انجام مشاوره ژنتيكي قبل از ازدواج و بارداري و به خصوص ازدواج‌هاي فاميلي، عدم استفاده از داروهاي اتوتوكسيك توسط مادران باردار، جلوگيري از بيماري‌هاي عفوني دوران بارداري، انجام تست شنوايي بعد از تولد و همچنين بعد از بستري در بيمارستان به هر دليل از جمله نكات بهداشتي و پيشگيرانه در ابتلا به بيماري‌هاي گوش است.
وي افزود: شايع‌ترين مشكلات شنوايي بين مردم استان، مشكلات ارثي و ژنتيكي ناشي از ازدواج‌هاي فاميلي و در مرحله بعد مشكلات اكتسابي همچون زردي بالا، تب و تشنج و بيماري‌هايي مانند مننژيت است.
به گزارش ايرنا،هم اكنون 32هزار معلول در استان شناسايي شده است كه بخشي از آنان داراي معلوليت ناشنوايي مي باشند.
2097/7360