قم - ايرنا - مراسم گراميداشت چهلم شهداي نيجريه، عصر پنجشنبه با حضور جمعي از طلبه ها و روحانيان ايراني و آفريقايي در تالار قدس مجتمع آموزش عالي امام خميني(ره) قم برگزار شد.

به گزارش ايرنا، دبير مشاوران منطقه اي جامعه المصطفي العالميه در اين مراسم با گراميداشت ياد و خاطره شهداي نيجريه، اظهار داشت: پيشتازان حركت اسلامي نيجريه بويژه شيخ زكزاكي با الهام گرفتن از نهضت بزرگ امام خميني (ره) اسلام را در اين كشور احيا، و معارف سر شار از منطق و حكمت اين آيين الهي را تبليغ و ترويج نمودند.
حجت الاسلام حسين شهامت با بيان اينكه مهمترين سلاح و اسلحه شيخ زكزاكي دعوت جامعه به حق و حقيقت بوده است، تصريح كرد: همواره در طول تاريخ دعوتي كه با حكمت بوده و تاثير زيادي نيز در دل ها و جان ها گذاشته، مستكبران و طاغوت ها را به وحشت انداخته است.
وي با اشاره به هراس وهابيت و گروه هاي تكفيري سلفي از قدرت تاثير پذيري عالماني همچون زكزاكي بر دنياي اسلام، خاطر نشان كرد: نخستين كاري كه هر عالم ديني انجام مي هد، فقاهت در دين و همچنين بيان حقايق و واقعيت ها، دين شناسي، سامان دهي عرصه سياست و تبيين مباني و اهداف زندگي طبق تعاليم اسلامي براي مردم است كه اين اقدام ها، ترس دشمنان از آنها را در پي دارد.
همچنين يكي از اعضاي جنبش اسلامي نيجريه در اين مراسم با اشاره به اهتمام جدي شيخ زكزاكي براي هدايت جريان اسلامي نيجريه به سمت مكتب تشيع، تصريح كرد: متاسفانه هنوز انديشه هاي اين مرد مجاهد و خستگي ناپذير در جهان اسلام شناخته نشده است.
حمزه امام موسي با تاكيد بر نقش موسسات و نهادهاي مختلف ديني و اسلامي فعال در ايران در تبيين انديشه هاي زكزاكي و شناساندن و معرفي بيش از پيش اين چهره مبارز و جهادي به جهان اسلام، افزود: انديشه هاي زكزاكي در ابعاد مختلف فرهنگي، سياسي، اقتصادي بايد از ميان آثار، سخنان و مصاحبه هاي آن استخراج و به روشني به جامعه اسلامي منتقل شود.
عضو نهضت اسلامي نيجريه ضمن محكوم كردن حبس و زنداني شدن شيخ زكزاكي، تصريح كرد: دولت نيجريه بايد هر چه زودتر نسبت به آزادي زكزاكي اقدام كند، چرا كه اين مرد بزرگ جز آگاهي بخشي جامعه و همچنين تلاش براي نشر تعاليم و آموزه هاي اسلام و مكتب تشيع كار ديگري را انجام نداده است.
در حمله ارتش نيجريه به حسينيه بقيه الله شهر زاريا ايالت كادونا در شمال نيجريه در اواخر آذرماه امسال تعدادي از شيعيان اين كشور از جمله همسر و فرزندان شيخ ابراهيم زكزاكي رهبر جنبش اسلامي نيجريه به شهادت رسيدند و شيخ زكزاكي نيز توسط نيروهاي امنيتي دستگير و زنداني شد.ك/3
7403 / 1175/1547