تهران - ایرنا - محققان موفق به توسعه نوعی آزمایش خون شده اند كه عفونت های ویروسی را از باكتریایی به راحتی تشخیص می دهد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، استفاده نابجای آنتی بیوتیك در عفونت های ویروسی، یكی از مهمترین دلایل مقاومت نبست به آنتی بیوتیك است كه به یك معضل همه گیر در حوزه بهداشتی تبدیل شده است.
گاهی تشخیص نوع عفونت بسیار پیچیده است و پزشك ترجیح می دهد كه از آنتی بیوتیك به جای داروهای ضد ویروسی استفاده كند؛ در این صورت نه تنها بیماری درمان نمی شود، بلكه سبب مقاومت بدن نسبت به آنتی بیوتیك می شود. برای مثال، زمانی كه فرد با علایمی مانند سرفه، عطسه و گلو درد به پزشك مراجعه می كند،‌ معمولا عفونت ویروسی با عفونت باكتریایی اشتباه تشخیص داده شده و آنتی بیوتیك تجویز می شود. عفونت های مقاوم در برابر دارو نه تنها بیماران بیشتری را به سمت مرگ می كشاند؛ بلكه در سطح جهان هزینه ای حدود 100 تریلیون دلار دربرخواهد داشت.
ایكولای (E. coli)، مالاریا و سل در سال جاری حدود 700 هزار قربانی داشتند كه در صورت نبود درمان و اتخاذ راهكارهای موثر، این آمار به 10 میلیون نفر می رسید. بنابراین مهمترین گام برای حل این معضل، توسعه آزمایش های تشخیصی است.
محققان دانشگاه دوك آزمایشی ترتیب داده اند كه با چند قطره خون، عفونت ویروسی را از باكتریایی با دقت بالا تشخیص می دهد. در این آزمایش به الگویی توجه می شود كه نشان می دهد ژن، فعال یا غیرفعال است. فعال یا غیرفعال بودن ژن نتیجه مبارزه با عفونت باكتریایی یا ویروسی است.
این آزمایش خون بسیار ساده است و بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته، در تمام آزمایشگاه ها قابل انجام است. محققان بر این باورند كه این آزمایش علاوه بر تشخیص نوع عفونت، در تجویز دوز مناسب آنتی بیوتیك نیز موثر است.
علمی (6) ** 9259**1440