بجنورد - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گرمه گفت: امسال جشنواره سمنوی شهر درق در دو مرحله استانی و شهرستانی برگزار می‌شود.

به گزارش جمعه ایرنا ، ملاصالحی افزود: حفظ، معرفی و پاسداشت سمنو به‌عنوان میراث فرهنگی شهرستان گرمه و همچنین فراهم كردن زمینه گردشگری از اهداف برگزاری سومین جشنواره سمنوی شهر درق است .
پخت سمنو در شهر درق اغلب طی مراسم خاص و با گردهمایی اعضای خانواده و اقوام و خویشان همراه است و مراحل پخت سمنو شامل كوبیدن جوانه گندم، عصاره كشی، كفچه زنی و پخت نهایی به مدت یك روز انجام می‌شود.
به گفته وی، مرحله استانی این جشنواره با بار گذاشتن 5 دیگ پخت سمنو، بیست و نهم بهمن‌ماه در محل آیینه‌خانه مفخم بجنورد برگزار می‌شود.
احمد ملاصالحی با بیان اینكه ماندگاری یك‌ساله و كیفیت بالا باعث متمایز شدن سمنوی شهر درق از نمونه‌های مشابه در سایر نقاط كشور شده است افزود: مرحله شهرستانی سومین جشنواره سمنوی شهر درق روز سیزدهم اسفندماه با بارگذاری 14 دیگ در محوطه تاریخی مسجد جامع این شهر برگزار خواهد شد.
وی همچنین تصریح كرد: با انجام فرآیند اداری، سمنوی شهرستان گرمه مراحل پایانی ثبت خود به‌عنوان میراث معنوی را طی می‌كند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گرمه اظهار داشت: برگزاری این جشنواره‌ها ضمن كنار هم بودن، باعث شناساندن سنت‌ها، آداب‌ و رسوم مردمان این مرز و بوم به سایر نقاط استان و كشور می‌شود.
وی با بیان اینكه در برگزاری جشنواره‌ها به‌ویژه سمنو باید به سمت تولید، بازاریابی، اقتصادی بودن و فراهم كردن زمینه اشتغال حركت كرد افزود: هم‌اكنون پخت سمنو به صورت روزانه و سنتی در بین مردم شهرستان گرمه و شهر درق انجام می‌شود و سرمایه‌گذارانی نیز در پی دریافت مجوزهای لازم برای ارائه صنعتی این محصول هستند.
ملاصالحی گفت: اجرای موسیقی، نمایش، مولودی‌خوانی، برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و گیاهان دارویی و برپایی غرفه‌های فروش سمنو از جمله برنامه‌های این جشنواره خواهد بود.
س1744/