تهران - ايرنا - نويسنده، پژوهشگر و مدرس كارگاه‌هاي آموزش داستان‌ نويسي براي كودكان گفت: برپايي نشست‌هاي تخصصي با حضور قصه‌ نويسان و قصه‌گويان سبب تقويت و همكاري متقابل عوامل ‌قصه سرايي خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا، محسن هجري روز يكشنبه با حضور در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوان، با ترسيم افق و چشم‌اندازي براي نويسندگان كتاب‌هاي كودك و نوجوان ‌ برگزاري جشنواره قصه گويي را از اهداف مهم اين بخش عنوان كرد.
وي افزود: بايد تلاش كرد زمينه‌اي فراهم شود تا نويسندگان اين حوزه نيز بتوانند در كنار پيگيري علايق خود، قصه‌هايي خلق كنند كه براي قصه‌گويي مناسب باشد.
هجري در آستانه برگزاري هجدهمين جشنواره قصه‌گويي، افزود: قصه‌گوياني كه با روش‌هاي ابتكاري و بومي خود به نيازهاي مخاطب پاسخ مي‌دهند، گرچه قصه‌گويي آن‌ها ممكن است با معيارهاي كنوني جشنواره مطابقت نداشته باشد، اما لازم است مورد توجه قرار گيرد و
اين شناخت شيوه‌هاي جديد قصه‌گويي بايد يكي از اهداف جشنواره قصه‌گويي باشد.
نويسنده كتاب‌ كودكان معتقد است: تركيب قصه‌گويي با موسيقي، هنرهاي نمايشي و بازي موجب جذابيت‌ بيشتر آن براي مخاطبان مي‌شود و در عين حال راديو و تلويزيون نيز به عنوان رسانه‌‌اي فراگير مي‌توانند با بهره‌گيري از نويسندگان و قصه‌گويان، مخاطب خود را به شنيدن قصه ترغيب كنند.
وي با اشاره به اينكه قصه‌گويي بايد از سنين پيش‌ دبستاني به صورت يك برنامه‌ منظم براي كودكان تعريف شود، افزود: نظام آموزش و پرورش بايد براي قصه‌گويي در مدارس برنامه‌ ريزي و طراحي داشته باشد.
وي درمورد چگونگي انتخاب قصه‌ براي كودكان، اظهار كرد: قصه‌ چه مربوط به ادبيات كهن و چه محصول ادبيات معاصر باشد، به شرط برخورداري از ويژگي سرگرم‌ كنندگي و لذت‌ بخشي، مي‌تواند براي مخاطب جذاب و مناسب باشد.
نويسنده رمان چشم عقاب، با بيان برخي ويژگي‌هاي يك قصه‌ خوب گفت: قصه بايد در درجه نخست به لذت شنيداري مخاطب منجر شود تا پس از آن بتوان درلايه‌هاي دروني ‌تر، حرف ‌هاي جدي‌تري را با مخاطب در ميان گذاشت.
وي افزود: قصه در هر حال بايد سرگرم‌ كننده و لذت‌بخش باشد و نمي‌توان به بهانه اهداف تربيتي، اخلاقي و پرورشي، اين ويژگي قصه را ناديده گرفت، به عبارت ديگر بايد بدانيم كه قصه‌گويي، عرصه پند و نصيحت و موعظه نيست.
هجري افزود: قصه‌اي براي خواندن و شنيدن مناسب است كه قدرت ايجاد تصاوير ذهني در مخاطب را داشته باشد و مهم نيست از ادبيات كهن گرفته شده باشد يا محصول ادبيات معاصر باشد، اما بايد توجه داشت مخاطب امروزي، نيازهاي متفاوتي دارد كه اگر در ساختار يك قصه به آنها توجه نشود، او را به شنيدن قصه ترغيب نمي‌كند.
هجدهمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي از 27 تا 30 بهمن 1394 در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي‌هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تهران برگزار مي‌شود.
فراهنگ**1417**1027