پكن - ایرنا - وزیر امور خارجه كره جنوبی همچون دیگر مقام های ارشد این كشور برای چندمین بار خواستار استفاده از الگوی مذاكراتی و دیپلماسی ایران برای حل موضوع هسته ای شبه جزیره كره شد.

به گزارش ایرنا، «یون بیونگ سه» روز سه شنبه در سخنانی این مطلب را عنوان كرد و گفت كه قدرت های جهان و بازیگران مهم منطقه ای و بین المللی نمی توانند در سكوت باشند در حالی كه كره شمالی هر روز قدرت تسلیحاتی هسته ای خود را افزایش می دهد.
وی تاكید كه بخصوص از زمانی كه در ماه جاری میلادی كره شمالی یك بمب هیدروژنی را منفجر كرد شروع مذاكرات هسته ای شش جانبه پكن سخت تر شده است.
یونهاپ، خبرگزاری كره جنوبی به نقل از «یون» نوشت: پنج طرف دیگر این مذاكرات باید دور هم جمع شوند و در باره یك راهبرد با هدف مهار كره شمالی تصمیم گیری كنند.
او از آمریكا، ژاپن و چین خواست به همراه كره نشستی برگزار كرده و این راهبرد و راهكارهای مختلف در باره حل مسئله هسته ای شبه جزیره كره را مورد بحث و بررسی قرار دهند.
وی تاكید كرد این همان ساختار 1 +5 گفت و گویی بود كه مورد استفاده قرار گرفت و نهایتا به توافق نهایی هسته ایران انجامید.
وزیر امور خارجه كره جنوبی خاطرنشان كرد كه با الگو گرفتن از ایران و ساختار مذاكراتی موجود، دیگر لازم نیست كشورهای ذیربط بیش از این سكوت اختیار كنند.
وزارت امور خارجه كره جنوبی در بیانیه ای ضمن پرداختن به اظهارات وزیر خارجه این كشور خاطرنشان كرده است كه آمریكا از ایده مذاكرات مذكور حمایت كرده است.
یونهاپ نیز در گزارش امروز خود به این نكته نیز تاكید كرد كه چین فقدان حضور كره شمالی در مذاكرات شبه جزیره كره را بسیار غیرسازنده می داند.
«یون بیونگ سه» این گونه موضع گیری از سوی چین را رد و تاكید كرده است كه مسئله هسته ای شبه جزیره كره یك موضوع بین المللی است كه نگرانی هایی را بوجود آورده است و باید برای حل آن اندیشه كرد.
چین تنها راه حل این مسئله را برگزاری مذاكرات شش جانبه با حضور دو كره، آمریكا، روسیه و ژاپن می داند.
قرار است «جان كری» وزیر امور خارجه آمریكا امشب برای گفت و گو با مقام های چین در باره همین مسئله وارد پكن شده و در روزهای آتی وزیر خارجه كره نیز در رابطه با مسئله شبه جزیره كره به روسیه سفر كند كه احتمالا هدف آنها برگزاری یك دور مذاكرات پنج به علاوه یك است كه فعلا كره شمالی در آن حضور نداشته باشد.
كره شمالی در سال 2005 میلادی خود را به عنوان یك قدرت هسته ای معرفی كرد و در سالهای 2006، 2009 و 2013 دست به انجام آزمایش هسته ای زد، این كشور همچنین ششم ژانویه سال 2016 نیز نخستین بمب هیدروژنی خود را آزمایش كرد.
آساق**231**1597