به گزارش ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسر كه به گناباد سفر كرده است عصر چهارشنبه در نشست شورای اداری این شهرستان افزود: طی 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی شمار دانشجویان در ایران از 170 هزار نفر به چهار میلیون و 800 هزار نفر تن افزایش یافته است.
وی ادامه داد: مشكلی برای جذب دانشجو در دانشگاهها وجود ندارد و با توجه به ظرفیتهای موجود امكان جذب بیش از میزان فعلی هم وجود دارد.
معاون وزیر علوم گفت: با این وجود برنامه ریزی مدون و كارشناسی برای اشتغال دانشجویان بعد از اتمام تحصیل وجود ندارد.
وی افزود: حداقل 15 هزار نفر سالانه در مقطع دكترا و معادل همین تعداد در هر یك از مقاطع كارشناسی ارشد و كارشناسی در كشور دانش آموخته می شوند در حالی بعد از آن با معضل مهم اشتغال مناسب دست به گریبان خواهند بود.
شریعتی نیاسر ادامه داد: تعداد زیادی از دانش آموختگان دانشگاهها و مراكز آموزش عالی بیكار و یا در شغلهای غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود شاغل هستند كه این نشانگر نبود توازن در جذب دانشجو متناسب با نیاز بازار كار است.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه همچنین تاكید كرد: مدارك رشته های تحصیلی دانشگاهها و مراكز آموزش عالی كه بدون مجوز 'شورای گسترش آموزش عالی' این وزارتخانه دایر شده اند فاقد اعتبار است.
وی گفت: جذب و افزایش سهمیه دانشجو در دانشگاهها و مراكز آموزش عالی تنها باید با مجوز شورای گسترش آموزشهای عالی وزارت علوم انجام شود لذا با هرگونه اقدام خارج از این ضوابط برخورد قاطع می شود.
شریعتی نیاسر بر لزوم فعالیت قانونمند در مراكز آموزش عالی تاكید و بیان كرد: نباید رابطه بر ضابطه غلبه كند بلكه ملاكهای قانونی و شاخصه های كیفی باید در ارائه خدمات آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه همچنین از اجرای 'طرح آمایش آموزش عالی كشور' خبر داد و ساماندهی و ارتقاء مراكز دانشگاهی با دانشجوی كمتر از دو هزار نفر، ماموریت گرایی و كیفیت بخشی در انجام ماموریتها و وظایف وزارت علوم و دانشگاهها، تمركززدایی از فعالیت بخش دولتی و بسترسازی برای افزایش حضور بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی را از اجزا آن برشمرد.
معاون وزیر علوم افزود: استفاده از توان بخش خصوصی از مولفه های مهم توسعه كمی و كیفی مراكز دانشگاهی در سطح كشور است لذا باید بستر رشد فعالیت مراكز آموزش عالی غیردولتی بیش از پیش فراهم شود.
وی ادامه داد: باید با اجرای دقیق طرح تمركززدایی از نظام آموزش عالی بخش عمده ای از اختیارهای وزارت علوم به دانشگاهها و مراكز آموزش عالی واگذار شود و این وزارتخانه بیشتر بر فعالیتهای آنها نظارت داشته باشد.
شریعتی نیاسر همچنین با اشاره به رشد 9 درصدی اعتبارهای آموزش عالی در بودجه سال آینده ادامه داد: باید از همه ظرفیتهای موجود برای افزایش سطح كیفی آموزشهای این بخش بهره گرفت.
وی گفت: به دلیل سیاستهای نادرست سالهای قبل، مراكزی در كشور با كمتر از 100 دانشجو، بدون هیات علمی و كارمند ثابت ولی با مجوز دانشگاه از وزارت علوم فعالیت می كنند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اما مراكزی كه دارای تعداد به مراتب بیشتر دانشجو و ظرفیتهای بالاتری هستند هم اكنون به صورت مجتمع عالی فعال هستند كه وزارت علوم در دولت یازدهم تغییر این رویه را دراولویت اقدامهای خود قرار داده است.
وی در ادامه همچنین برای پیگیری ارتقاء مجتمع آموزش عالی گناباد به دانشگاه قول مساعد داد.
فرماندار گناباد نیز در این نشست گفت: با توجه به ظرفیتهای خاص فرهنگی و دانشگاهی این شهرستان در سند آمایشی سرزمینی گسترش آموزشهای عالی در گناباد مورد عنایت قرار گرفته است.
محمدعلی نبی پور افزود: گناباد از نظر گسترش رشته های دانشگاهی و مراكز آموزش عالی و پتانسیلهای این بخش از جایگاه بسیار خوبی در خراسان رضوی و كشور برخوردار است لذا باید از همه ظرفیهای موجود و از جمله جلب حمایت خیرین برای توسعه این بخش بهره گرفت.
معاون آموزشی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری و مدیركل گسترش آموزشهای عالی این وزارتخانه روز چهارشنبه از تعدادی از دانشگاهها و مراكز آموزش عالی شهرستان گناباد بازدید كردند و از نزدیك در جریان فعالیتهای آنها قرار گرفتند.
از مجموع چهار میلیون و 800 هزار نفر دانشجو كه در 2500 دانشگاه و مركز آموزش عالی كشور به تحصیل اشتغال دارند، 36 درصد مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی، 13 درصد دانشگاههای دولتی، 9 درصد غیر دولتی و بقیه در دانشگاههای و مراكز وابسته به ادارات و نهادها شاغل به تحصیل هستند.
12 هزار نفر دانشجو در 12 دانشگاه و مركز آموزش عالی در شهرستان گناباد شاغل به تحصیل هستند.
مركز شهرستان 81 هزار نفری گناباد در فاصله 278 كیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/1858
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱
گناباد- ایرنا- معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به بركت انقلاب اسلامی جمعیت دانشجویی در ایران بیشتر از پنج برابر میانگین جهانی است.