گرگان - ایرنا - معاون بسیج و امور استان های سازمان پدافند غیرعامل كشور گفت: طرح جامع پدافند غیر عامل كشور به عنوان نقشه راه در حال تهیه است و در آینده نزدیك ارائه می شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از استانداری گلستان، غلامعلی حیدری در دیدار با استاندار گلستان از تشكیل انجمن علمی پدافند غیرعامل در قالب سمن ها نیز خبر داد و اظهارداشت: تاكنون این انجمن در سه استان كشور تشكیل شده است.
وی با تاكید بر ضرورت توجه به پدافند غیرعامل ،اضافه كرد: استان گلستان می تواند نسبت به راه اندازی انجمن علمی پدافند غیرعامل در قالب سمن ها اقدام كند.
حیدری همچنین تصریح كرد: سازمان پدافند غیرعامل آمادگی انتقال بودجه به استان گلستان با انجام اقدامات اولیه از سوی استان را دارد.

** حوزه پدافند غیرعامل برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت داشته باشد
استاندار گلستان نیز در دیدار با معاون بسیج و امور استان های سازمان پدافند غیرعامل كشور اظهار كرد: حوزه پدافند غیرعامل باید برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت داشته باشد و بدون هدر رفت زمان اقدامات عملیاتی را اجرایی كنیم.
حسن صادقلو با اشاره به تدوین سند جامع امنیتی استان، تصریح كرد: طرح جامع پدافند غیرعامل به عنوان یك نیاز در اقدامات امنیتی كشور تهیه شود و در اجرای اقدامات پیشگیرانه موثر باشد.
وی با اشاره به شرایط استان نیز یادآور شد: گلستان به عنوان استانی كه صاحب مرز است، مسائل محیط زیستی خاص خود دارد، كریدور بین جمهوری اسلامی و آسیای میانه محسوب می شود و معبر مسافران بسیاری است مسائل خاص خود را در موضوع پدافند غیرعامل دارد.
استاندار گلستان با تاكید بر تدوین مسئولیت دستگاه ها در حوزه پدافند غیرعامل، افزود: باید مسئولیت اجرایی دستگاه ها در این حوزه مشخص شود و كشور در راستای حفظ ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و اقتدار در عرصه بین المللی نیازمند توجه جدی به حوزه پدافند غیرعامل است.
صادقلو اضافه كرد: پدافند غیرعامل در حوزه بهداشت، دانشگاه، آب، فرودگاهی، بهداشت، معماری یك ضرورت است و تربیت مدیر برای پدافند غیرعامل از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.
وی از مدیران پدافند غیرعامل گلستان خواست برنامه ای را با درنظر گرفتن ویژگی های كامل استان تهیه كنند و جهت آماده سازی طرح جامع پدافند غیرعامل كشور ارائه كنند.
در این دیدار كه عصر یكشنبه با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان و غریب آبادی مدیركل پدافند غیرعامل استان برگزار شد، حكم استاندار گلستان به عنوان فرمانده قرار گاه زیستی استان از سوی سردار فیروز آبادی و توسط معاون بسیج و امور استان های سازمان پدافند غیرعامل كشور به صادقلو اعطاء شد.
پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیرنظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می شود كه به، بكارگیری جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری كرده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممكن كاهش داد.
به عبارتی پدافند غیرعامل به معنای كاهش آسیب پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره گیری از فعالیت های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.
در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان ها، صنایع و حتی مردم عادی می توانند نقش مؤثری ایفاء كنند در حالی كه در پدافند عامل، تنها نیروهای مسلح مسئولیت بر عهده دارند.
1648