تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹

كرمانشاه - ایرنا - تالاب هشیلان كرمانشاه كه در چند سال گذشته بخش اعظم آن خشك شده بود امروز حالش خوب است و روزهای پرآبی خود را تجربه می كند.

تالاب هشیلان با 450 هزار هكتار وسعت در فاصله 31 كیلومتری شمال غربی شهر كرمانشاه و در نزدیكی دهستان الهیارخانی قرار دارد.
بیش از 100 جزیره كوچك و بزرگ 30 درصد وسعت این تالاب را تشكیل می دهد كه انواع گونه های جانوری را در خود جای داده است.
تالاب هشیلان كه بخش اعظم آن در محدوده سال های 85 تا 88 خشك شده بود با انتقال آب سد گاوشان جانی دوباره گرفت، اما خشكسالی های پی در پی كماكان هشیلان را تهدید می كند.
با این حال بارندگی های سال جاری این تالاب را پرآب كرده و امید به احیای دوباره گونه های گیاهی و جانوری آن را زنده كرده است.
غلامحسین كاظمی مدیركل حفاظت از محیط زیست استان كرمانشاه در گفت و گو با ایرنا اظهار امیدواری كرد كه اگر بارش ها به همین منوال ادامه پیدا كنند هشیلان تابستان پر آبی را پیش رو خواهد داشت.

** آشتی پرندگان با هشیلان
پرندگان مهاجر كه پس از خشكسالی های پی در پی، هشیلان را از مقاصد سفر خود حذف كرده بودند امسال بار دیگر به این تالاب آمدند.
براساس اعلام اداره كل حفاظت از محیط زیست استان كرمانشاه میزان ورود پرندگان مهاجر به تالاب هشیلان 10 درصد افزایش داشته است.
اردك سرسبز، خوتكا، كشیم كوچك، كشیم گردن سرخ، غاز خاكستری، چنگر معمولی، چنگر نوك سرخ، كاكایی نوك سبز و بعضی سال‌ها نیز به طور اتفاقی فلامینگو، پلیكان و قو، بوتیمار و بوتیمار كوچك از جمله پرندگانی هستند كه در این زیستگاه دیده می‌شوند.
علاوه بر پرندگان در داخل و حاشیه تالاب راسته جوندگان از خانواده موش‌ها، پستاندارانی چون گرگ، روباه، خرگوش، شغال، گربه وحشی و بز وحشی نیز زندگی می‌كنند كه به عقیده زیست شناسان افزایش سطح آب تالاب می تواند به گسترش آنها نیز كمك كند.

**امید به احیای گیاهان هشیلان
پوشش گیاهی این تالاب شامل گونه‌های بید به صورت پراكنده و بسیار اندك و گونه‌های علفی چون سیم واش، نیلوفر آبی، عدسك آبی و بزواش است كه اكنون در معرض تهدید قرار گرفته‌اند.
بهنام روح نژاد گیاه شناس با تاكید بر در معرض خطر بودن پوشش گیاهی هشیلان گفت: خشكسالی پوشش گیاهی این تالاب را ضعیف و در برخی از موارد نابود كرده است.
وی افزود: پر آب شدن هشیلان می تواند پوشش گیاهی منطقه را احیا كند اما نیاز به زمان دارد.

**مدیریت آب برای نجات هشیلان
با این حال كارشناسان منابع آب معتقدند كه احیای آب تالاب هشیلان موقتی است و احتمال خشك شدن دوباره آن در تابستان وجود دارد.
مصطفی دارایی از كارشناسان منابع آب در این باره به ایرنا گفت: امسال بیشتر شاهد بارش باران بودیم در حالی كه احیای هشیلان نیاز به بارش برف و افزایش سطح آب های زیرزمینی دارد.
وی افزود: برای احیای این تالاب باید میزان بهره برداری از سفره های زیرزمینی اطرف آن را كاهش داد.
براساس اعلام مسئولان سازمان حفاظ از محیط زیست خشك شدن تالاب هشیلان علاوه بر نابودن كردن زیست بوم منطقه یك هسته تولید گردو غبار ایجاد می كند و می تواند مناطق اطراف آن را نیز تحث تاثیر قرار دهد.
علاوه بر خشكسالی، حفر چاه های كشاورزی و تعرض برخی كشاورزان منطقه به حریم تالاب از دیگر عوامل تهدید كننده هشیلان به شمار می رود.
2077/7445/8066