زنجان - ايرنا - رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان، شايع ترين نوع سرطان ها به تفكيك جنسيتي در بين مردان و زنان اين استان را معده و سينه اعلام كرد.

عليرضا بيگلري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: مطالعات و تحقيقات انجام شده طي شش ماه امسال نشان مي دهد سرطان هاي معده، سينه و پوست در اين استان شيوع بيشتري دارد.
وي اظهار كرد: به لحاظ تفكيك جنسيتي نيز سرطان هاي سينه، معده و كولون در بين زنان و سرطان هاي معده، پوست و پروستات در ميان مردان اين استان شايع تر است.
بيگلري هدف از برگزاري هفته پويش ملي مبارزه با سرطان در بازه زماني هشتم لغايت 15 بهمن هر سال را افزايش آگاهي و جلب مشاركت مردم در ارتباط با قابل پيشگيري بودن سرطان و شيوه هاي آن ذكر كرد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان ادامه داد: اصلاح باورهاي نادرست مردم در خصوص سرطان از جمله درمان ناپذير بودن آن و جلب مشاركت سياستگزاران و مجريان سلامت (درون و برون بخشي) در كنترل عوامل خطر سرطان از ديگر اهداف اين بخش است.

** زمينه انجام غربالگري سرطان سينه در استان فراهم مي شود
بيگلري با بيان اينكه مرگ و مير ناشي از سرطان سينه در زنان بيشتر گزارش شده است، افزود: بر اين اساس با كمك يك خير و همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي يك دستگاه ماموگرافي با اعتباري بالغ بر 10 ميليارد ريال خريداري شده است كه تا چند هفته آينده قطعات آن نصب و به گروه هاي تحت پوشش خدمات لازم را ارائه خواهد كرد.
وي خاطرنشان كرد: با نصب اين دستگاه، طرح غربالگري سرطان سينه در بين زنان اين استان اجرا مي شود كه با اين اقدام مي توان نسبت به شناسايي زنان در معرض خطر و درمان هاي بهنگام اقدام كرد.
6085/7320