به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا، گرچه خرید وسایل نقلیه الكتریكی در چین هنوز چشمگیر نیست، اما در سال گذشته چهار برابر افزایش داشته است.
به گفته كارشناسان، اگر كشور چین در زمینه تولید و فروش خودروهای الكتریكی حركتی رو به جلو داشته باشد، این امر سبب كاهش قیمت تولید این خودروها خواهد شد و با توجه به جمعیت زیاد این كشور، تاثیر آن در سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود.
افزایش آلودگی هوا در چین به این معنی است كه دولت راه دیگری به جز سرمایه گذاری و اختصاص یارانه به بخش تولید خودروهای سبز ندارد؛ مناطق مختلف چین اغلب پوشیده در غبار ناشی از ذرات ریز آلاینده ها هستند كه تهدید جدی برای سلامت شهروندان است.
در حالی كه بیشترین آلودگی، ناشی از زغال سنگ استفاده شده در صنایع مختلف است، دود منتشر شده از اگزوز خودروها را نمی توان نادیده گرفت.
حدود 331 هزار از 24 میلیون خودروی جدیدی كه در سال گذشته در چین فروخته شد، الكتریكی بودند.
اعلام نارضایتی مردم از شدت آلودگی ها، سبب شد دولت حدود هشت هزار و 400 دلار به خریداران خودروهای سبزی كه میزان انتشار آلاینده از آنان صفر یا نزدیك به صفر است، یارانه بپردازد.
قرار است دولت چین پنج میلیون خودروی سبز را تا سال 2020 میلادی وارد سامانه وسایل نقلیه كشور كند. رانندگان این خودروها می توانند از قوانین مربوط به روزهای آلوده، مانند محدودیت پلاك، تبعیت كنند.
برخی از شركت های داخلی تولیدكننده خودرو در چین روی تولید و فروش خودروهای هیبریدی و سبز تا سال 2020 هدفگذاری كرده اند تا از مزایای اختصاص داده شده دولت به این خودروها بهره مند شوند.
دولت چین برای رونق بازار این خودرو ها، یارانه و مزایا را فقط به تولیدكنندگان داخلی اختصاص داده است؛ این راهكار سبب شده است تولیدكنندگان جهانی همچون مرسدس بنز، نیسان، فورد، رنو و جنرال موتورز نیز به سرمایه گذاری در این بازار علاقمند شوند و برای به دست آوردن بازار چین با یكدیگر رقابت كنند.
دولتمردان چین بر این باورند كه بازار خودروهای سبز در چین رو به رشد است و آینده درخشانی خواهد داشت.
علمی (6) ** 9259**1834
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
تهران- ایرنا- یكی از مهمترین اقدامات دولت چین برای مبارزه با آلودگی هوا، توسعه صنعت خودروهای برقی سازگار با محیط زیست است كه انتظار می رود این كشور را به بزرگترین بازار خودروهای الكتریكی جهان تبدیل كند.