تهران- ايرنا- دبيرستاد توسعه علوم وفناوري هاي شناختي معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري گفت: يك سوم مقالات رشته‌هاي پزشكي درحوزه علوم وفناوري‌هاي شناختي است.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمي ايرنا از معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري، دكتر كمال خرازي در جلسه هم انديشي مديران ستاد راهبردي توسعه علوم و فناوري‌هاي شناختي و مديران دانشگاه علامه طباطبايي در خصوص علوم شناختي، جايگاه آن در ايران و جهان و نيز راهكارهاي توسعه همكاري‌هاي در محل دانشگاه علامه طباطبايي افزود: تحولات اخير در حوزه علوم و فناوري‌هاي شناختي، بويژه فعاليت دانشگاه‌هاي خارج از كشوردرحوزه مديريت و علوم اجتماعي، در مواردي نظير eye tracking در تصميم گيري، علوم شناختي را يك حوزه گسترده و نه صرفاً يك رشته بايد دانست.
به گفته وي، هم اكنون يك سوم مقالات رشته‌هاي پزشكي در حوزه علوم و فناوري‌هاي شناختي است و در رشته‌هاي ديگر، بيش از يك چهارم يا يك پنجم مقالات در حوزه‌هاي مرتبط با كاركردهاي شناختي مغز است.
خرازي گفت: درحوزه آموزش بايد هم دربخش دانشگاهي و هم دربخش عمومي فعاليت كرد و در اين راستا در بخش عمومي امسال درهفته اول اسفند هفته آگاهي از مغز برگزار خواهد شد.
خرازي بيان كرد: از آنجا كه علوم شناختي با همه حوزه‌هاي علوم انساني در تعامل است، انتظار مي‌رود اين دانشگاه كارهاي برجسته‌اي را با ديگر دانشگاه‌ها، در اين حوزه انجام دهد.
وي همچنين در ارتباط با معرفي علوم و فناوري‌هاي شناختي به عنوان يكي از فناوري‌هاي همگراي هزاره جديد، اظهار كرد: در كشورهاي پيشتاز، نگرش شناختي در علوم انساني غالب است .
خرازي با اشاره به تأثيرگذاري علوم و فناوري‌هاي شناختي درآموزش و پرورش شناختي يا مديريت شناختي و تأثير آن در مطالعات يادگيري افزود: مي‌توان اطلاعات را به عنوان يك nodeو دانش را Connection بين node ها در نظر گرفت. در شبكه‌هاي اجتماعي ارتباطات افقي بين افراد مانند ارتباط بين نورونها است و هرچه تعامل بيشتري صورت گيرد دانش و اطلاعات بيشتري توليد خواهد شد.
وي بيان كرد: نكته جالب ديگر اينكه اگر القاء غيرمستقيم و ناخودآگاه باشد، تأثيرگذاري آن بيشتر خواهد بود. همچنين مي‌توان نوخاستگي در اجتماعات انساني و بسياري مسايل اجتماعي را با توجه به مدل‌هاي ذهني افراد تحليل و پيش بيني كرد.
نقش محوري علوم و فناوري‌هاي شناختي در توسعه پايدار كشور
همچنين مجيد نيلي، رئيس گروه پژوهش، فناوري و زيرساخت به نقش محوري علوم و فناوري‌هاي شناختي در توسعه پايدار كشور اشاره كرد و گفت: علوم و فناوري‌هاي شناختي در حوزه علوم انساني، يك تغيير پاراديم لحاظ مي‌شود، به عبارت بهتر لازم است دانشجويان علوم انساني با استفاده از تكنيك‌هاي جديد علوم و فناوري‌هاي شناختي بياموزند كه چگونه از داخل مغز به مسايل علوم انساني نگاه كنند.
وي در پايان با اشاره به برخي از فعاليت‌هاي گروه پژوهش از اساتيد دعوت كردند با مطالعه آيين نامه‌هاي ستاد هرچه بيشتر از حمايت‌هاي موجود در گسترش حوزه علوم و فناوري‌هاي شناختي در رشته تخصصي خود بهره گيرند.
علمي (1) ** 9340**1440