تهران- ایرنا- ركورد حل معمای مكعب روبیك توسط ربات این بار با زمان 900 هزارم ثانیه شكسته شد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی تك اكسپلور، اواخر ماه میلادی گذشته جی فلاتلند و پائول رز دستگاه رباتیكی را ارائه كردند كه معمای یك مكعب روبیك را بسیار سریعتر از انسان و به واقع در 1،047 ثانیه حل كرد. این ربات مجهز به یك دوربین وب، چند موتور كوچك و یك رابط بود كه امكان چرخاندن مكعب را برای آن فراهم می كند. دوربین ربات یاد شده اطلاعات دریافتی را به یك الگوریتم شناخته شده ارسال می كرد كه راه حل معما را با استفاده از كمترین تعداد حركت، به دست می داد.
فلاتلند و رز بار دیگر عملكرد ربات خود را در حضور یكصد نفر از جمله یك داور رسمی گینس به نمایش گذاشتند. ربات این بار معما را در 0،900 ثانیه حل كرد. این همه در حالی است كه با استعدادترین انسان معمای روبیك را در 5 ثانیه حل می كند.
با این حال، فلاتلند معتقد است كه زمان ركورد داری رباتش احتمالا كوتاه خواهد بود، زیرا تلاش های دیگری در این زمینه در جهان در جریان است.
مكعب روبیك یك جورچین مكانیكی است كه در سال 1974 توسط یك مجسمه ساز و پروفسور معمار مجارستانی به نام ارنو روبیك ابداع شد. هر مكعب روبیك كلاسیك 6 وجه و در هر وجه 9 تكه و هر وجه دارای یك رنگ است، در نتیجه كلا دارای 6 رنگ است.زمان مورد نیاز این ربات برای حل معما به عنوان یك ركورد جهانی به ثبت رسیده است
غلمی**2038**2017