به گزارش گروه اخبا رعلمی ایرنا، محققان دریافتند تركیبات مورد استفاده در باتری های lithium-ion موجب مسمومیت نوعی باكتری خاكزی می شود كه در حفظ سلامت محیط زیست نقش مهمی ایفا می كند.
با وجود این كه استفاده از خودروهای الكتریكی می تواند موجب كاهش گازهای گلخانهای شود، برای محیط زیست بیضرر هم نیست و در زمان دورریختن باتری این خودروها ممكن است مشكلات مختلفی برای محیط زیست ایجاد شود.
انتظار می رود تا سال 2020 میلادی حدود 20 میلیون خودروی الكتریكی در خیابان های جهان تردد كنند كه هریك حدود 37 كیلوگرم نانومواد كاتدی را با خود حمل می كنند. این نانومواد از جنس اكسیدهای لیتیوم نیكل منگنز (NMC) هستند و به دلیل قیمت پایین و كارآیی بالا، مناسب ترین گزینه برای تولید باتری خودروهای الكتریكی محسوب می شوند؛ اما درباره میزان سمی بودن آن ها، اطلاعات كمی در دست است.
محققان دریافتند NMC در محیط های مرطوب مانند محل های دفن زباله، حل می شود و یون های لیتیوم، كبالت و نیكل را آزاد می كند. یون های نیكل و كبالت، فرآیند رشد نوعی باكتری موسوم به Shewanella oneidensis MR-1 را به شدت كند می كنند. این باكتری در چرخه تجزیه فلزات در طبیعت موثر است.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Chemistry of Materials منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
تهران - ایرنا - مواد مورد استفاده در باتری خودروهای الكتریكی می تواند به نوعی از باكتری مهم خاك، آسیب وارد كند.