كرمانشاه - ايرنا - آنچنان كه شهرداري كرمانشاه مي گويد، پس از كلنگ‌ زني طرح بزرگراه امام حسن (ع)، روشن شد كه اعتبار كافي وجود ندارد و به همين دليل كلنگ‌ها زمين گذاشته شد.

محسن زاهدي، دبير شوراي ترافيك استان كرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مي گويد: كرمانشاه شهري طولي است و شمال و جنوب آن تنها با سه محور ارتباطي به هم وصل مي شود كه اين پاشنه آشيل شهر است.
او اعتقاد دارد، بايد شمال و جنوب كرمانشاه توسط محورهاي مختلفي به هم متصل شود تا در زمان بحران، راه بندان و تراكم سنگين ايجاد نشود و زمينه يك حمل و نقل سريع وجود داشته باشد.
مبناي اين ديدگاه، اصول پدافند غيرعامل است كه مي گويد محورهاي ارتباطي شهر بايد به گونه اي باشد كه ارتباط نقاط مختلف با يكديگر و دسترسي به خروجي هاي اصلي، متعدد، سريع و راحت باشد؛ به طوري كه در صورت تخريب يك يا چند محور به دليل حواث طبيعي يا انساني، محورهاي جايگزيني براي استفاده شهروندان وجود داشته باشد.
به باور زاهدي، كريدور شرقي شهر كرمانشاه يا همان بزرگراه امام حسن (ع) يكي از اين محورهاي مهم است.
اين بزرگراه از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان كرمانشاه است كه در صورت عملياتي شدن، شريان هاي شرقي و غربي شهر را به هم متصل و حلقه بزرگراهي دور شهر(رينگ) كرمانشاه را تكميل مي كند.
براي احداث اين بزرگراه راهي جز عبور از دل پادگان شهيد سروران ارتش وجود ندارد.
بزرگراه امام حسن (ع) هشت و نيم كيلومتر طول دارد كه از انتهاي خيابان جم‌ خانه در جعفرآباد آغاز مي شود و با عبور سه كيلومتري از داخل پادگان سروران ارتش، شهرك صادقيه، سراب قنبر و پشت شهرك متخصصين به كمربندي غربي و جاده اسلام آباد غرب متصل مي شود.

*ارتش كل منطقه را تخليه مي كند
ابتدا قرار بود تنها، مسير اجراي طرح و بخشي از پادگان در اختيار شهرداري قرار گيرد اما آنچنان كه مجتبي نيك كردار، معاون هماهنگي امور عمراني استانداري كرمانشاه در پاسخ به خبرنگار ايرنا مي گويد: ارتش كل منطقه را خالي و تحويل شهرداري مي دهد.
به گفته او 'ارتش اجازه اين كار را از ستاد كل نيروهاي مسلح گرفته و در نتيجه رايزني استانداري اكنون قرار است، كل پادگان به خارج از شهر منتقل شود و زمين آن تغيير كاربري و به شهرداري انتقال پيدا كند.'
نيك كردار در باره جزئيات توافق شهرداري و ارتش توضيح داد كه 'ارتش 40 درصد واحدهاي مسكوني اين منطقه و پنج درصد زمين هاي تجاري را براي خود نگه مي دارد و مابقي متعلق به شهر و شهرداري است كه هزينه اجراي طرح مي شود.'
در واقع ارتش با فروش اين زمين هاي تجاري، هزينه تهيه و تاسيس پادگان موردنظر خود را در خارج از شهر تامين مي كند.
درآمد حاصل از فروش مابقي اراضي تغيير كابري ‌يافته، در اختيار شهرداري قرار مي گيرد و صرف احداث بزرگراه، فضاهاي عمومي، پارك، باغ راه و... مي شود.
به گفته عبدالرضا شعباني، شهردار كرمانشاه، اين بزرگراه سه خط رفت و سه خط برگشت دارد.
اگر اين محور به بهره برداري برسد، به معني كاهش بار ترافيك سنگين ميدان آزادگان، خيابان شهيد جعفري و ميدان فردوسي است.

*ما آماده ايم؛ شهرداري شروع كند
اين بزرگراه شهري چهارم مهرماه امسال با حضور فرمانده قرارگاه عملياتي ارتش در غرب كشور و شهردار كرمانشاه كلنگ زني شد اما هنوز اقدام خاصي براي احداث آن صورت نگرفته است.
امير منوچهر كاظمي، فرمانده قرارگاه عملياتي ارتش در غرب كشور در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مي گويد كه تاخير در آغاز عمليات اجرايي بزرگراه ارتباطي به اين قرارگاه ندارد و ناشي از مشكلات مالي و اعتباري شهرداري است.
به گفته او 'عمليات اجرايي بزرگراه به عهده شهرداري است و از نظر ارتش مانعي براي آغاز احداث اين محور وجود ندارد زيرا در مسيري كه بزرگراه بايد از داخل پادگان عبور كند، هيچ ساختمان و مانعي بر سر راه نيست كه نيازمند اقدام ارتش باشد.'
امير كاظمي در باره زمان انتقال پادگان سروران هم عنوان مي كند كه 'اين موضوع به چند عامل بستگي دارد؛ نخست تامين نقدينگي و اعتبار لازم براي تهيه محل مناسب تاسيس پادگان جديد و ديگري، جانمايي پادگان جديد.'
به گفته وي، جانمايي پادگان اكنون در دستور كار است و تا يكي 2 ماه آينده محل آن انتخاب مي شود.
امير كاظمي در زمان كلنگ زني طرح هم گفته بود: از پنج سال پيش آمادگي خود را براي ساخت اين بزرگراه به شهردار وقت اعلام كرديم اما تا امروز اين مسأْله به فراموشي سپرده شده بود.

*مسيري زيباتر از بلوار طاقبستان
آنچنان كه شهردار كرمانشاه در مراسم كلنگ زني گفته است، اعتبار مورد نياز براي تكميل اين طرح هزار و 200 ميليارد ريال برآورد شده كه هزار ميليارد ريال آن صرف ساخت پنج تقاطع غيرهمسطح در مسير و مابقي براي ايجاد زيرساخت و آسفالت بزرگراه به كار مي رود.
2 تقاطع از پنج تقاطعي كه وعده احداث آن داده شده، در آغاز و انتهاي بزرگراه، يك تقاطع براي دسترسي به شهرك صادقيه، يك تقاطع براي دسترسي به سراب قنبر و تقاطع ديگر هم براي ورود به كمربندي شرقي و جاده اسلام آباد غرب تعيين شده است.
دسترسي هاي فرعي و محلي ديگري نيز براي اين بزرگراه در نظر گرفته شده كه منظره اي زيبا به آن خواهد داد.
شعباني معتقد است اين محور ارتباطي حتي از بلوار طاقبستان هم زيباتر مي شود به ويژه اگر آب سراب قنبر هم در نماي شهري طرح به خوبي ديده شود.
اما نكته قابل تامل اينجاست كه در لايحه بودجه 95 شهرداري كرمانشاه، هيچ اشاره اي به بزرگراه امام حسن (ع) نشده است.
در اين لايحه كه شهردار كرمانشاه پنجم بهمن ماه آن را به شوراي شهر ارائه كرده، تنها از پنج تقاطع بزرگراه در ليست پروژه هاي عمراني نام برده شده است.

*كلنگي كه فقط يكبار زمين خورد
آنچنان كه شهردار كرمانشاه مي گويد، طرح بزرگراه امام حسن (ع) ابتدا كلنگ زني شده و بعد كه موضوع اعتبار اجراي پروژه مطرح شده است، كل كار متوقف شده و كلنگ ها هم زمين گذاشته شد.
عبدالرضا شعباني در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در باره علت توقف عمليات اجرايي اين بزرگراه عنوان كرد: پس از به نتيجه رسيدن مذاكرات با ارتش، مطالعات طرح انجام و كلنگ آن توسط شهرداري بر زمين زده شد؛ ولي براي تداوم عمليات اجرايي پروژه اعتبار بالايي برآورد شد كه با بودجه اندك شهرداري و استانداري ممكن نبود.

* قرارگاه خاتم به داد رينگ كرمانشاه مي رسد؟
به گفته شعباني 'براي تداوم عمليات اجرايي و براساس تصميم شهرداري و استانداري، پاي قرارگاه خاتم الانبياء (ص) سپاه پاسداران به پروژه كشيده شد.'
شهردار كرمانشاه اضافه مي كند: با قرارگاه خاتم بر سر 11 پروژه شهرداري كرمانشاه توافق شد كه اين پروژه ها داراي 11 تقاطع هستند و پنج تقاطع آن به بزرگراه امام حسن(ع) اختصاص دارد.
شعباني تصريح كرد: 6 طرح ديگر هم تقاطع هاي امام حسين (ع)، امام خميني (ره)، سپاه، مادر، آزادگان و تقاطعي واقع در ورودي شرقي شهر است.
وي مي گويد: اكنون قرارگاه خاتم در حال بررسي مطالعات طرح بزرگراه امام حسن (ع) براي اجراي آن است و چنانچه نياز باشد، تغييراتي را در طرح انجام مي دهد.
به گفته شعباني 'پس از اتمام مطالعات و تاييد آن توسط شهرداري و استانداري، عمليات اجرايي پروژه توسط قرارگاه خاتم الانبياء (ص) آغاز مي شود.'
جداي از موضوع دردآور كلنگ‌ زني‌هاي كارشناسي نشده، به نظر مي رسد اگر مديران شهرداري مي خواهند كه طرح مهم بزرگراه امام حسن (ع) دچار روزمرگي و اسير زمان نشود، بايد با يك همت و رايزني جدي با قرارگاه خاتم، به سرعت كليد اجراي طرح را بزنند.
به ويژه اينكه با خروج پادگان ارتش از داخل شهر، مساحت بزرگي از زمين هاي مرغوب آزاد و آماده فروش مي شود و اين طرح حتي مي تواند با يك مديريت صحيح، براي شهرداري درآمدزا هم باشد.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسي