بغداد-ایرنا- وزیر حمل و نقل عراق از شركت های خصوصی ایرانی خواست به طرح ساخت خط آهن بصره – شلمچه كمك كرده و در آن سرمایه گذاری كنند .

'باقر جبر صولاغ' امروز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود عراق به دلیل مشكلات مالی و اقتصادی در حال حاضر بودجه سرمایه گذاری در این طرح مهم را ندارد وبه همین دلیل از شركت های خصوصی ایرانی دعوت می كند كه در این طرح سرمایه گذاری كنند.
وی اضافه كرد كه طرح خط آهن بصره به مرز شلمچه به طول 32 كیلومتر است كه از طریق آن خط آهن عراق به راه آهن جمهوری اسلامی ایران متصل شده و اینگونه شهرهای ایران از طریق راه آهن به كربلا و نجف و بغداد مرتبط می شوند.
وزیر حمل و نقل عراق خاطر نشان كرد كه وزارت حمل و نقل طرح احداث راه آهن را بر اساس پرداخت مدت دار، در هیات دولت مطرح كرد، اما با آن موافقت نشد.
باقر جبر صولاغ ادامه داد كه بر همین اساس تصمیم به جذب سرمایه گذاری گرفتیم و به 'عباس آخوندی ' وزیر راه و شهرسازی ایران موضوع را اطلاع دادیم تا زمینه برای سرمایه گذاری شركت های ایرانی در این طرح فراهم شود.
طرح خط راه آهن خرمشهر به بصره به طول 44 كیلومتر است كه 12 كیلومتر آن از خرمشهر تا مرز شلمچه ، توسط ایران به اتمام رسیده اما طرف عراقی به دلیل مشكلات مالی تاكنون نتوانسته است بخش مربوط به داخل عراق را به اتمام برساند.
با احداث خط راه آهن شلمچه به بصره و تكمیل آن، راه آهن ایران از طریق خرمشهر به عراق و كشورهای شرق مدیترانه متصل می شود و به اعتقاد كارشناسان تحول بزرگی در ترانزیت و تبادل كالا و مسافر ایجاد می كند.
راه آهن خرمشهر - بصره قرار است بر روی رودخانه اروند از مرز بین المللی شلمچه و از روی یك پل تك پایه كه قابلیت جابجایی و باز و بسته شدن را دارد، عبور كند.
این خط آهن علاوه بر تسهیل حركت زایران ایرانی به عتبات عالیات در عراق ٬ شبكه راه آهن عراق را به ایران و سپس به چین وصل می كند كه برخی از آن به عنوان احیا گر جاده ابریشم یاد كرده اند.
وزیر حمل ونقل عراق دهم دیماه 93 تفاهم نامه همكاری های حمل و نقلی با وزیر راه و شهرسازی ایران در تهران امضا كرد.
تفاهمنامه مشتمل بر پنج حوزه همكاری‌های حمل‌ و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی، آبراه اروند و صدور خدمات مهندسی بوده است.
خاورم *4*353*1770*2041**