شاهرود- ایرنا- سرپرست دفتر مدیریت و كاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: برنامه های مدیریت بلایا در واحدهای محیطی نظام سلامت در حوزه بهداشت عملیاتی می شود.

به گزارش ایرنا، علی اردلان عصر دوشنبه در نشست كشوری مدیران گروه مدیریت و كاهش خطر بلایای دانشگاه های علوم پزشكی، پیام این نشست را نمایش و اجرایی كردن این برنامه عنوان و بیان كرد: این مساله در نظام سلامت وارد و پنج برنامه رسمی كاهش خطر بلایا نیز در مراقبت های بهداشتی اولیه ادغام شده است.
وی با بیان اینكه این كار از سال 88 آغاز شده و در مهر امسال به نتیجه رسیده، خاطرنشان كرد: برنامه مدیریت بلایا اكنون در سازمان بهداشت جهانی نیز به بالاترین سطح مدیریتی خود رسیده است.
مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی همچنین با تأكید بر اینكه تمام افراد مسئول در این حوزه باید تحصیلات مرتبط با مدیریت بلایا و بحران ها را داشته باشند، اظهار داشت: در حال حاضر در برنامه عملیاتی خود دارای شش شاخص ملی هستیم.
اردلان از آمادگی عملكردی واحدهای بهداشتی و ایمنی كلی به عنوان دو شاخص یاد كرد و افزود: ایمنی های سازه ای و غیر سازه ای، آمادگی خانوارها در برابر بلایا و سطح ایمنی نیز از دیگر شاخص ها هستند.
وی تقویت سامانه كارگروهی را از دیگر اقدامات انجام گرفته دانست و گفت: دبیری این كارگروه در دانشگاه ها به عهده مراكز مدیریت حوادث است و پس از فعال شدن كمیته بهداشت، تمام دفاتر و مراكز واگیر، غیر واگیر، بهداشت محیط و حرفه ای، تغذیه، روان، آزمایشگاه و آموزش سلامت در آن عضو شدند.
سرپرست دفتر مدیریت و كاهش خطر بلایای وزارت بهداشت اضافه كرد: مدیران این گروه های تخصصی عضو كمیته بهداشت هستند و معاون بهداشت دانشگاه و مدیر گروه بلایا نیز ریاست و دبیری آن را عهده دارند.
اردلان كارهای انجام شده در حوزه مدیریت بلایای كشور را بسیار پیشرفته خواند و تصریح كرد: این فعالیت ها چه در درون نظام سلامت و چه در خارج از آن بسیار مطلوب است و حتی با 22 كشور منطقه قابل مقایسه نیست.
وی با بیان اینكه برنامه ادغام شده كاهش بلایا برای نخستین بار در ایران انجام شده است، ابراز داشت: این برنامه در آینده نزدیك برنامه رسمی سازمان بهداشت جهانی خواهد شد.
دبیر كمیته بهداشت كارگروه سلامت در حوادث غیرمترقبه، به نمایش درآوردن این عملیات در واحدهای محیطی را راهبرد سال 95 این حوزه خواند و گفت: توسعه همكاری بین بخشی، توجه به بحث های كاهش خطر و حفظ و توسعه همكاری با واحدهای داخل معاونت بهداشت و بیرون از آن از دیگر برنامه های سال آینده است.
اردلان، میزان آمادگی مراقبت های بهداشتی اولیه در برابر بلایا در ایران را در سال 92، 21 درصد عنوان و اضافه كرد: این رقم در سال 94 به 29 درصد افزایش یافته است.
وی همچنین ایمنی ساختمان های معاونت بهداشتی مراكز استان و پس از آن دانشگاه های علوم پزشكی را از جمله برنامه های سال آینده وزارتخانه در راستای مدیریت بهتر بحران ها و حوادث دانست.
در این نشست كه به صورت فصلی برگزار می شود، مدیران گروه مدیریت بلایای دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور حضور دارند.
این گردهمایی سه روزه بوده و به دلیل اقدامات موثر دانشگاه علوم پزشكی شاهرود در زمینه مدیریت بلایا در این شهر برگزار شد.
7359/6167/5132