ساري-ايرنا- استاندار مازندران از ضعف نظارت بر كيفيت، بهداشت و بسته بندي محصولات كشاورزي در استان انتقاد كرد و خواهان تهيه طرح بسته بندي استاندارد محصولات كشاورزي استان شد.

به گزارش ايرنا ربيع فلاح روز چهارشنبه در جلسه شوراي سلامت استان مازندران در ساري افزود : دستگاههاي متولي بايد طرح هاي كارشناسي و استاندارد را در مقوله هاي كيفيت ، بهداشت ، بسته بندي و عرضه داخلي و خارجي تمام محصولات كشاورزي استان را از توليد تا مصرف تهيه كنند.
وي با تاكيد بر اين نكته كه اين طرح ها در يك بازه زماني چهار ساله تهيه و اجرا شود، ادامه داد: بررسي ها و گزارش ها نشان مي دهد كه اكنون مراقبت از كيفيت و بهداشت محصولات كشاورزي مازندران ضعيف است.
استاندار مازندران از مركبات، كيوي ، برنج ، آبزيان، گل و گياه و گوشت مرغ به عنوان مهمترين محصولات كشاورزي استان ياد كرد و گفت: اينكه بيش از 40 درصد برنج و نيمي از مركبات كشور با شرايط سخت كم آبي و به روش سنتي در اين استان توليد شود ، اما به كيفيت، بهداشت و بسته بندي و صادرات اين محصولات توجه اساسي نشده است، جاي نگراني دارد.
وي خاطر نشان كرد : بايد فرايند توليد تا مصرف محصولات كشاورزي مراقبت شود تا مورد سوء استفاده افراد داخلي و خارج از استان قرار نگيرد.
استاندار مازندران با بيان اينكه براي موفقيت صادرات محصولات مركبات بايد به كيفيت و سلامت توجه ويژه شود ، بيان داشت : به رغم ظرفيت مناسب براي صادرات اين محصول ،اما هنوز در نظارت توليد سالم و بسته بندي براي مركبات طرحي نداريم و فرايند سورتينگ با سبز زدايي و رنگ آوري استاندارد نيز با مشكلاتي مواجه است.
فلاح تاكيد كرد: مازندران بيش از 40 درصد برنج توليدي كشور را تامين مي كند و اينكه فرايند كيفيت توليد به لحاظ بهداشتي ،خالص و سالم بودن و بسته بندي مورد غفلت قرار بگيرد و برنج هاي خارجي بدون نظارت وارد و برنج هاي مازندران بدون كيفيت صادر شود، نشانه بي توجهي و ضعف دستگاههاي متولي است.
استاندار مازندران گفت: تقسيم بندي كارها بين دستگاههاي متولي صورت بگيرد تا كيفيت محصولات كشاورزي استان حفظ و رشد كند.
وي گفت: بايد تمامي فرايند توليد تا عرضه محصولات كشاورزي در داخل استان مديريت شود .
وي از سازمان جهاد كشاورزي مازندران خواست تا در فرايند توليد محصولات سالم و ارگانيك و نحوه مصرف سموم كشاورزي بيشتر دقت كند.
وي به حساسيت مصرف سموم در برخي از محصولات كشاورزي اشاره كرد و بيان داشت: بايد در مصرف استاندارد و صحيح سموم در توليد توت فرنگي، انواع سبزي ها و ميوه هاي گلخانه اي نظارت و دقتي بيشتري صورت بگيرد.
استان مازندران 460 هزار هكتار اراضي زراعي و باغي دارد و سالانه با بيش از شش ميليون تن انواع محوصلات كشاورزي ، 10 درصد ارزش افزوده محصولات كشاورزي كشور را به خود اختصاص داده است.
سالانه حدود يك ميليون تن برنج سفيد، دو ميليون و 150 هزار تن مركبات، 180 هزار تن گوشت مرغ ، 75هزار تن انواع آبزيان در مازندران توليد مي شود.ك/2
6990/6097