تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶

تهران- ایرنا- شركت «اپل» با درخواست مراجع قضایی آمریكا مبنی بر همكاری با پلیس فدرال این كشور (FBI) برای رمزگشایی از نرم افزار IOS تلفن های همراه تولیدی این شركت مخالفت كرد و اكنون این موضوع در انتظار پیگیری قضایی است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه امروز (چهارشنبه) با انتشار این خبر گزارش داد: شركت اپل ضمن مخالفت با شكستن قفل نرم افزارهای مورد استفاده در گوشی همراه یكی از دو ضارب واقعه تروریستی در «سن برناردینو» به منظور كمك به تحقیقات FBI، اعلام كرد بوجود آوردن یك «راه نفوذ» به گوشی های هوشمند، «بسیار خطرناك» است.
همچنین به گزارش سی ان ان، اپل اعلام كرده است كه با دستور قاضی دراین زمینه به مقابله قضایی خواهد پرداخت.
FBI از زمان رویداد حمله تروریستی سن برناردینو در آذرماه گذشته كه در جریان آن 14 نفر كشته شدند، تاكنون موفق به رمز شكنی گوشی همراه یكی از دو ضارب این حمله نشده است كه احتمالا می تواند دربرگیرنده سرنخ هایی باشد.
قاضی «شری پیم» (Sheri Pym) به شركت اپل دستور داده است تا «روش های فنی منطقی» به منظور كمك به FBI برای هك كردن گوش iPhone 5C كه تلاش های متعدد ماموران برای باز كردن این گوشی تاكنون ناكام مانده، اعلام كند.
یازدهم آذرماه سال جاری یك زوج آموزش یافته به نام های «تشفین مالك» 27 ساله و همسرش «رضوان فاروق» 28 ساله در مدارس وابسته به عربستان سعودی به یك مركز مراقبت از معلولان در شهر سن برناردینو در جنوب ایالت كالیفرنیا حمله برده و با شلیگ گلوله 14 تن را كشته و 25 تن را مجروح كردند.
این دو تروریست در درگیری با پلیس كشته شدند و گروه تكفیری داعش نیز مسئولیت این اقدام را به هوادارانش نسبت داد.
«تیم كوك» مدیرعامل اپل در اعتراض به این خواسته دادگاه و پلیس FBI در بیانیه ای كه روی اینترنت انتشار داد، اعلام كرد: دولت آمریكا از اپل خواسته تا دست به اقدامی بی سابقه زند كه امنیت مشریان مورد تهدید قرار می گیرد.
مدیرعامل اپل در این بیانیه ضمن تاكید براینكه شركت اپل مخالف این دستور قاضی دادگاه است، افزود كه تهیه كردن چنین برنامه خواسته شده ای، بسیار پرمخاطره است، زیرا دیگران هم می توانند هر گوشی iPhone را باز كنند و حفظ حریم خصوصی افراد به شدت در كانون نگرانی قرار می گیرد.
مدیر عامل اپل تصریح كرد: دولت آمریكا درخواستی دارد كه (اكنون) آن را نداریم و ساخت آن را بسیار خطرناك می بینیم، زیرا از ما خواسته اند یك راه نفوذی به iPhone را بسازیم و اگر این نرم افزار كه امروز وجود ندارد، به دست افراد نااهل بیافتد، امكان بازكردن گوشی دیگران را پیدا خواهند كرد.
مدیرعامل اپل نوشت كه هر چند دولت آمریكا اصرار دارد استفاده از این (نرم افزار) محدود به پرونده سن برناردینو خواهد بود، ولی تضمینی برای كنترل روی (این نرم افزار) وجود ندارد؛ ولی ما به همكاری با FBI ادامه خواهیم داد.
اروپام **1302**1516