شيراز- ايرنا- رئيس مركز تحقيقات سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: با توجه به ميزان بالاي مرگ و ميز و معلوليت هاي ناشي از سوانح ترافيكي، اعمال مديريت يكپارچه حوادث و سوانح ترافيكي در كشور نيازمند عزم ملي است.

به گزارش خبرنگار ايرنا محمود خدادوست، روز پنجشنبه در ششمين سمينار بين المللي كاهش سوانح ترافيكي در شيراز، بيان داشت: امروزه حوادث و سوانح ترافيكي پس از بيمار هاي قلبي عروقي، در راس علل مرگ و ميرهاي غير طبيعي است.
وي ادامه داد: در 9 ماه امسال دستكم 13هزار و 159نفر در حوادث و سوانح ترافيكي كشور جان خود را از دست دادند و براي كاهش اين آمار سياستگذاري و برنامه ريزي دقيق الزامي است.
خدادوست، ازوسايل نقليه، راه و نيروي انساني به عنوان اضلاع يك مثلث درحوادث و سوانح ترافيكي نام برد و گفت: براي
جلوگيري ازبروز حوادث و سوانح ترافيكي كه در نهايت منجر به مرگ، مصدوم شدن و معلوليت مي شود بايد درقالب مديريتي متمركز از طريق قوانين بازدارنده، فرهنگ سازي و ارايه آموزش هاي لازم، با جديت اقدام شود.
وي گفت: دانشگاه علوم پزشكي شيراز در سياستگذاري براي كاهش سوانح ترافيكي پيشگام است و مويد آن برپايي اين سمينار است كه به صورت دوره اي مسئولان كشوري و استاني كه به نحوي با تصميم سازي و تصميم گيري در زمينه حوادث و سوانح ترافيكي درگير هستند در آن گرد هم مي آيند و مسايل مرتبط با كاهش سوانح و چالش هاي اين حوزه مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.
معاون تحقيقات و فناوري وزارت راه و شهرسازي نيز در اين سمينار اظهار داشت: اين سمينار موجب هم افزايي افكار و ايده ها براي ايمني جاده ها و ارايه برنامه عملياتي ملي براي ايمني راه هاي كشور بر اساس توصيه هاي نهادهاي بين المللي مي شود.
محمود صفارزاده گفت: براي كاهش سوانح ترافيكي بايد پنج ركن اصلي مد نظر قرار گيرد كه شامل اجراي سيستم مديريت ايمني راه، محيط راه و حركت ايمن تر، خودروهاي ايمن، رعايت قانون از سوي كاربران و واكنش هاي بعد از سانحه است.
رئيس مركز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت هاي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي نيز در اين سمينار يكي از دلايل ايجاد سوانح در عابران پياده را درست محاسبه نكردن فاصله حركت در مسير تردد وسايل نقليه دانست و گفت: بروز سوانح براي كودكان و سالمندان، بسيار بيشتر رخ مي دهد.
حميد سوري ادامه بيان كرد: سالمندان در سوانح ترافيكي، احتمال مرگ بيشتري دارند و مهمترين مصدوميت هايي كه آنان را تهديد مي كند، سقوط از ارتفاع و سوانح ترافيكي است.
او گفت: سلامت افراد سالمند جامعه، در سلامت افراد جوان تاثير دارد و از سوي ديگر كيفيت زندگي سالمندان در هزينه هاي جامعه نيز موثر است.
رئيس مركز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت هاي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، با اشاره به چشم انداز آينده كشور و افزايش آمار سالمندان، افزود: اميد به زندگي در زنان، دو تا سه سال از مردان بيشتر است و در سال هاي آينده به شش تا هفت سال مي رسد زيرا شمار سالمندان زن بيشتر از مردان خواهد شد.
سوري اضافه كرد: باتغيير الگوهاي رفتاري، سالمندان احتمال تنهايي بيشتري دارند، زيرا با وضعيت زندگي امروز ديگر جوانان فرصت نگهداري از سالمندان را ندارند و سالمندي كه در سوانح ترافيكي مصدوم مي شود اطرافيان اينگونه از سالمندان در مراقبت از آنها دچار اثرات روحي و رواني مي شوند كه بايد به اين موضوع نيز توجه كرد.
وي گفت: كشور ما نياز به يك برنامه ريزي منسجم براي سالمندان دارد.
قائم مقام رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز در اين سمينار اظهار كرد: قرار است در اينگونه سمينارها راههاي عدم رعايت قوانين از سوي مسئولان ذي ربط مورد ارزيابي قرار گيرد و پس از ريشه يابي و بررسي نكات جامعه شناسي و روانشناختي، راهكارهاي مناسب براي برطرف كردن اين معضل ارايه شود.
محمد رضا فتاحي با اشاره به اين كه حوادث و تصادف هاي جاده اي يكي از عوامل عمده مرگ و مير در كشورمان است گفت: مسئولان با پيگيري و يافتن راهكارهاي مناسب و آموزش صحيح به افراد جامعه مي توانند در جلوگيري از بروز اين حوادث گام هاي موثري بردارند.
فتاحي ادامه داد: مردم نيز بايد با رعايت قوانين، درصد مرگ و ميرهاي ناشي از تصادف هاي جاده اي را به صفر برسانند.
ششمين سيمناربين المللي كاهش سوانح ترافيكي كه باحضور ميهماناني ازكشورهاي كلمبيا، هندو آمريكا، و كارشناسان راهنمايي و رانندگي، متخصصان حوزه حوادث و علوم پزشكي سراسر كشور، صاحبنظران حوزه اورژانس و امداد جاده اي
از روز بيست و هشتم بهمن ماه جاري در شيراز آغاز شد، امشب به كار خود پايان مي دهد.
6113 /6118