دهلي نو- ايرنا- شركت آمريكايي «لاكهيد مارتين» براي ساخت جنگنده اف - 16 در قالب برنامه «ساخت هند» دولت مودي اعلام آمادگي كرده است .

به گزارش ايرنا، دولت هاي امريكا و هند هم اكنون در حال مذاكره براي ايجاد يك مركز توليد جنگنده هاي نظامي امريكا در هند است.
شركت آمريكايي «لاكهيد مارتين» اعلام كرده است در صورت توافق دو كشور، توليد جنگنده اف 16 در هند به يكي از بزرگترين موفقيت هاي طرح «ساخت هند» دولت مودي تبديل خواهد شد.
«فل شاه»مدير اجرايي شركت امريكايي لاكهيد در هند گفت:اين كشور آمادگي خود را براي ساخت جنگنده اف - 16 در هند اعلام كرده است .
وي اشاره اي به زمان اجراي اين طرح در هند نكرد و افزود:مقامات اين شركت تصميم گيري را به بعد از پايان مذاكرات ميان دولت هاي هند وامريكا موكول كرده اند.
«لاكهيد مارتين» شركت هوافضا،تجهيزات نظامي و امنيت اطلاعات امريكايي است كه در ماه مارس سال 1995 از به هم پيوستن شركت هاي «لاكهيد كورپوريشن» و «مارتين مريتا» در شهر «بتزدا»،مريلند تشكيل شد.
در حال حاضر شركت «لاكهيد مارتين» هر ماه يك جنگنده در كارخانه خود در امريكا توليد مي كند و با هند در چندين پروژه مشترك با حضور بيش از هزار كارمند همكاري مي كند.
اين شركت آمريكايي در سال 2011 شش فروند هواپيماي سي 130 جي سوپر هركولس را به هند تحويل داده است و در سال آينده نيز 6 فروند بالگرد به اين كشور تحويل مي دهد.
تحليل گران صنعتي هند مي گويند:علاقه شركت «لاكهيد مارتين» براي توليد جنگنده اف -16 در هند به دليل تقاضا و نياز ارتش هند و كاهش هزينه هاي توليد براي صادرات اين نوع جنگنده ها به كشورهاي ديگر است .
امريكا يكي از بزرگترين كشور هاي تامين كننده تجهيزات نظامي هند است.
*آساق*267*1600