برلين - ايرنا - «زيگمار گابريل» وزير اقتصاد آلمان تصريح كرد: ‌سخت‌گيري‌هاي بيشتري را بر صدور مجوز ارسال تسليحات نظامي به عربستان اعمال مي كنيم.

گابريل كه در عين حال قائم‌مقام صدراعظم آلمان نيز مي‌باشد، روز جمعه در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا ضمن بيان مطلب فوق، افزود: به‌عنوان نمونه امسال هيچ سلاح سبك به عربستان صادر نشده و همچنين از ارسال يك سري قطعات به يك كارخانه اسلحه‌سازي آلماني در عربستان نيز جلوگيري به عمل آمده است.
وي همچنين با اشاره به اينكه اين احتمال وجود دارد كه در صادرات تسليحات نظامي اين كشور به خاورميانه نيز تجديد نظر شود، گفت: منطقه خاورميانه از تسليحات نظامي اشباع شده و ما قصد داريم كنترل دقيق‌تري را بر فروش انواع سلاح به عربستان اعمال كنيم.
وزير اقتصاد آلمان كه وزارت‌خانه وي مسؤليت صدور مجوز فروش تسليحات نظامي به خارج را دارد، با اشاره به يك معامله بالغ بر يك ميليارد و 600 ميليون يورو با قطر گفت: اين معامله شامل 63 تانك «لئوپارد» و 15 توپخانه تانكي مي‌شود.
«گابريل» در اين رابطه اظهار داشت كه وي شخصاً خواستار توقف صادرات آنها به قطر بوده ولي به دليل اختلاف نظر در دولت اين كشور، اين موارد صادر خواهند شد.
وزير اقتصاد آلمان در پايان گفت: در سال 2015 آلمان مجموعاً 7 ميليارد و 500 ميليون يورو در سطح جهان فروش تسليحاتي داشته كه يك ميليارد و 600 ميليون يوروي آن مربوط به قطر و 5 ميليارد و 900 ميليون يوروي آن به بقيه كشورهاي جهان بوده است.
حجم صادرات تسليحات نظامي آلمان به عربستان در مقايسه با سال 2014 حدود 61 ميليون يورو افزايش يافته و آمار ارايه شده از سوي وزير اقتصاد آلمان در حالي است كه دولت اين كشور در سال گذشته ميلادي اعلام كرده بود كه صادرات تسليحات نظامي به عربستان را به‌خاطر موج گسترده اعدام‌ها از جمله آيت‌الله شيخ النمر و نيز سياست‌هاي تخريبي سعودي در منطقه كاهش خواهد داد.
اروپام ** ف.پ ** 456** 3404