پكن - ایرنا - دولت چین در پی نابسامانی ایجاد شده در بازار سهام و به امید بهبود شرایط آن در آینده، حكم بركناری رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار این كشور را صادر كرد.

به گزارش ایرنا، بورس چین از شش ماه قبل دچار نوسانات شدید شد و در برخی از ماه های سال 2015 نزدیك به 40 درصد ارزش آن سقوط كرد.
این اتفاقات موجب شد تا دولت میلیاردها دلار پول به این بازار تزریق كند اما به رغم این تلاش ها 20 میلیون نفر سرمایه های خود را از این بازار بیرون كشیدند و دولت نهایتا ریاست دیده بان بورس را تغییر داد.
دولت چین امروز شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام كرد كه «لیو شی یو» 54 ساله را به عنوان رئیس جدید سازمان قانونمندسازی بورس كشور كه حكم دیده بان بورس دومین اقتصاد برتر دنیا را دارد، جایگزین «شیائو گانگ» كرده كه از این سمت بركنار شده است.
بورس چین پس از برخی تبانی ها، در ماه گذشته میلادی دو بار نزدیك به هفت درصد سقوط كرد و تعطیل شد و همین موضوع آینده رئیس سابق بازارهای اوراق بهادار چین را در پرده ای از ابهام قرار داده بود.
ماه گذشته میلادی گزارش شد كه «شیائو گانگ» از مقامش استعفا كرده است اما روزنامه «ساوت چاینا» از هنگ كنگ می نویسد در آن زمان اخبار مربوط به استعفای وی از سوی چین تكذیب شد.
«لیو» از سال 2012 میلادی ریاست بانك كشاورزی چین را كه از مهمترین بانك های زنجیره ای این كشور به حساب می آید، بر عهده داشت و مدتی هم معاون بانك مركزی چین بوده است.
روزنامه چاینا دیلی چین هم گزارش كرد كه رئیس جدید سازمان بورس این كشور باید تبانی را از بین برده و نظم این بازار را برقرار نماید تا سرمایه گذاران بار دیگر اعتماد كافی برای حضور در بازارهای سهام را پیدا كنند.
متلاطم شدن بورس چین در كنار تضعیف ارزش «یوان»، پول ملی این كشور و كاهش صادرات در هفت ماه گذشته بار اقتصادی سنگینی بر روی دوش دولتمردان چین قرار داده است.
با حال «لی كچیانگ» نخست وزیر چین در تازه ترین نشست دولت اعلام كرد كه اخباری از این دست و وجود برخی چالش های اقتصادی نباید این تصور را كه اقتصاد چین زمین خورده است، ایجاد كند.
آساق**231**1597