به گزارش وزارت راه و شهرسازی، «عباس آخوندی» در دیدار با «شاهین مصطفییف» وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، به توافقنامه های پیشین دو كشور اشاره كرد و گفت: برای تسریع در اتصال ریلی ایران و آذربایجان، زیرسازی مسیر ریلی قزوین- رشت 90 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و 30 كیلومتر آن ریلگذاری شده است.
آخوندی افزود: با توجه به اهمیت فعال شدن راهگذر جنوب- شمال و توافقنامه های صورت گرفته در این زمینه، پایانه مرزی در آستارا ساخته می شود تا بتوان از طریق خطوط ریلی به تركیه سفر كرد.
وی ادامه داد: ایران، آذربایجان و گرجستان در مسیر دریای سیاه تا خلیج فارس منافع مشترك دارند و هر سه كشور باید برای بهرهمندی از سهم بازار جهانی در این مسیر تلاش كنند.
وی گفت: در بندر امیرآباد (بهشهر) امكان استفاده از كشتیهای رو-رو برای ورود قطارها در حال فراهم شدن است و طبق برنامه زمانبندیشده برای ارائه خدمات به آذربایجان آماده ایم.
آخوندی با تاكید بر لزوم كاهش عوارض عبور تریلی از سوی هر دو كشور، از عملیاتی شدن تردد پنج هزار كامیون در روز در ماه گذشته قدردانی كرد و افزود: سیاست راهبردی ایران افزایش تردد و مبادلات تجاری بین ایران و كشورهای دیگر است.
وی تاكید كرد ایران به طور یكجانبه لغو روادید رانندگان آذربایجانی را اجرا كرده و اقدام متقابل برای گسترش هر چه بیشتر ترددها را خواستار است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: برای افزایش ظرفیت پروازها از 10 پرواز كنونی آمادگی داریم.
آخوندی همچنین بر راهاندازی قطار مسافری تا مرز آستارا و استفاده از خط ریلی آستارا- باكو- تفلیس- استانبول تاكید كرد.
آخوندی اعلام كرد برای تامین اعتبار ادامه پروژه ریلی رشت- آستارا، مقدمه برگزاری مذاكره با صندوق توسعه ملی و سرمایهگذاران جمهوری چك چیده شده است.
** ساخت مشترك پل در مرز دو كشور برای اتصال ریلی
شاهین مصطفییف درباره چهارمین سفر خود به ایران در پنج ماه گذشته گفت: در این سفر تا دو روز آینده با تشكیل كارگروه ریلی، دو طرف درباره عملیاتی كردن توافقها به نتیجه خواهند رسید.
وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان افزود: هدف از این سفر نهایی كردن اسناد برای امضا در سفر رئیس جمهوری آذربایجان به ایران است كه از جمله آنها ساخت پل روی رودخانه آستاراخان و دومین سند اتصال خطوط ریلی دو كشور است.
رئیس طرف آذربایجانی كمیسیون مشترك همكاریهای اقتصادی دو كشور است، ادامه داد: این كشور برای ساخت هشت كیلومتر مسیر ریلی در خاك آذربایجان و اجرای مشترك پل در مرز دو كشور برای اتصال ریلی آمادگی دارد.
وی با حمایت از كاهش تعرفه های تردد رانندگان بین دو كشور، اضافه كرد: با اتصال خطوط ریلی میزان عبور كامیونها و تعرفهها و خرجهای اضافی كاهش مییابد.
مصطفییف گفت: با اتصال ریلی دو كشور، ایران از طریق آذربایجان به گرجستان و سپس به روسیه و اروپا متصل میشود و این مسیر می تواند برای انتقال سریع بار و مسافر مورد توجه قرار گیرد.
وی بر ایجاد خط ریلی نخجوان به تبریز- مشهد و تهران تاكید كرد و افزود: با تكمیل راه آهن رشت- آستارا می توان از این مسیر تردد كرد.
وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران بیست و نهم دی ماه امسال اعلام كرد ایران برای اتصال كریدور خاورمیانه به آسیای میانه در حال فعال سازی چهار مسیر مهم منطقه ای است.
وی نخستین كریدور را بین ایران- ارمنستان از مسیر تركیه و دسترسی به دریای سیاه معرفی كرد.
دومین كریدور از طریق جمهوری آذربایجان به دریای سیاه متصل می شود و سومین مسیر از طریق بندر امیرآباد در دریای خزر به گرجستان و سپس دریای سیاه می رسد.
به گفته آخوندی، چهارمین را دسترسی به دریای سیاه از طریق كریدور ارمنستان و بندر «پوتی» است.
اقتصام(1)**2022**1961
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۲
تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران از مقدمه چینی برای مذاكره با شركت هایی از جمهوری چك به منظور سرمایه گذاری در پروژه ریلی رشت- آستارا خبر داد و اقدام جمهوری آذربایجان برای لغو متقابل روادید رانندگان ایرانی را خواستار شد.