تهران-ایرنا- شورای عالی فضای مجازی كشور با تدوین و ابلاغ دستورالعمل فعالیت تبلیغاتی انتخابات در فضای مجازی در یكی از بندها تاكید كرد: نامزدهای نمایندگی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه نامزدهای دیگر در فضای مجازی نبوده و تنها می توانند شایستگی های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند.

به گزارش ایرنا از وزارت كشور، در اجرای مصوبه بیست و هفتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی كشور دستورالعمل فعالیت تبلیغی انتخابات در فضای مجازی تدوین و ابلاغ شد.
هدف از تدوین و ابلاغ دستورالعمل فعالیت تبلیغی انتخابات در فضای مجازی بهره گیری از فرصت های فضای مجازی برای ایجاد شور انتخاباتی، افزایش مشاركت مردمی در انتخابات ، مقابله با تخریب و شائبه افكنی علیه نامزدها، ضابطه مند كردن استفاده از فضای مجازی و تسری قوانین و مقررات انتخاباتی در بخش های قابل تسری به فضای مجازی به استناد قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانه ای و قوانین انتخاباتی است.
متن كامل این دستورالعمل كه مطابق نظر ستاد انتخابات كشور و با اعمال پیشنهادهای هیات مركزی نظارت بر انتخابات در 14 ماده و یك تبصره تدوین و ابلاغ شده، به این شرح است:
« دستورالعمل فعالیت های تبلیغی انتخابات در فضای مجازی »
ماده 1 – تعاریف :
الف- تارنمای اینترنتی: وب سایت و وبلاگ های اشخاص حقیقی و حقوقی در فضای مجازی كه قابل دسترس برای آحاد مردم باشد.
ب - شبكه پیام رسان اجتماعی: شبكه های اجتماعی مجازی جهت تبادل پیام و فایل با مخاطبین از طریق تلفن همراه و ...
ج - اپراتور: كلیه ارائه دهندگان خدمات تبادل پیامك انبوه ویا مجموعه های دارای مجوز از طرف آنان، خدمات دهندگان ارزش افزوده، خدمات اینترنتی و...
ماده 2 – تبلیغات انتخاباتی نامزدها در فضای مجازی محدود به مواعد مقرر در قوانین و مقررات مربوطه بوده و هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان كاندیداتوری خارج از زمان مجاز و قانونی در این فضا ممنوع می باشد.
ماده 3 – استفاده رسمی از تارنمای اینترنتی، توسط نامزدها در راستای فعالیت تبلیغی انتخاباتی با ثبت نام، درج اطلاعات و دریافت نشانه (لوگو) هوشمند در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به نشانی www.samandehi.ir صورت می گیرد. ستاد ساماندهی موظف است ظرف دو ساعت نشانه هوشمند مذكور را به وبگاه نامزدهای انتخابات اعطا نماید.
ماده 4 – نامزدهای انتخاباتی مكلفند پیامك انبوه تبلیغاتی خود را صرفاً از طریق اپراتورهای داخلی و براساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی ارسال نموده وشماره و نام اپراتور طرف قرارداد خود را به فرماندار مركز حوزه انتخابیه و هیأت نظارت مربوطه اعلام نمایند. اپراتورها موظفند پیامك های انبوه انتخاباتی ارسالی را به شماره ای كه توسط فرماندار مركز حوزه انتخابیه و هیأت نظارت مربوطه اعلام می شود نیز ارسال نمایند.
ماده 5 – نامزدهای انتخابات مكلفند در صورت استفاده از وبگاه و شبكه های پیام رسان اجتماعی (داخلی و خارجی) در امرتبلیغات انتخابات، قبلاً عنوان شبكه و نشانی مربوطه را به هیأت اجرایی مركز حوزه انتخابیه و هیأت نظارت مربوطه اعلام نمایند.
ماده 6- تولید محتوا توسط شخص نامزد در رسانه های معاند و ضد انقلاب و همچنین بازنشر مطالب درج شده در رسانه های مذكور توسط نامزدهای انتخابات و هر شخص دیگر در تارنمای رسمی نامزد ممنوع است. نامزدها برای انتشار مطالب خود مجازند در چارچوب قوانین و مقررات و در رسانه های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نمایند.
ماده 7- نامزدهای نمایندگی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه نامزدهای دیگر در فضای مجازی نبوده و تنها می توانند شایستگی های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند.
ماده 8- هرگونه توهین، تهمت، افترا و انتشار اسرار مطابق قانون مجازات اسلامی و قانون جرایم رایانه ای توسط نامزدهای انتخاباتی درفضای مجازی ممنوع بوده و با متخلفین طبق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.
ماده 9- در صورتی كه مطالبی علیه یك نامزد ومنتسب به نامزد دیگری یا طرفداران وی در پایگاههای مجازی رسمی یك نامزد انتشار یابد، شخص شاكی باید مراتب را به صورت مستند به هیأت اجرایی و هیأت نظارت شهرستان مركز حوزه انتخابیه اعلام نماید. هیأت اجرایی پس از بررسی، مراتب را جهت حذف موارد مورد شكایت به نامزد موردنظر ابلاغ و نتیجه را به هیأت نظارت اعلام می نماید.
ماده 10- مطابق قانون جرایم رایانه ای، هرگونه دسترسی غیرمجاز، ایجاد اختلال و تغییر غیرمجاز محتوای پایگاههای مجازی رسمی متعلق به نامزدهای انتخاباتی جرم محسوب شده و درصورت وقوع، نامزد مكلف است بلافاصله موضوع را به هیأت اجرائی و هیأت نظارت شهرستان مركز حوزه انتخابیه به صورت مكتوب اطلاع رسانی نموده و درصورت امكان ضمن رفع مشكل، مراتب را از طریق مبادی مجازِ در اختیار خود به عموم اطلاع رسانی نماید.
ماده 11- استفاده از پایگاه های مجازی متعلق به وزارتخانه ها و ادارات، شركتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها وشركتها وسازمانهای وابسته به آنها و نیروهای مسلح و كلیه نهادها، پایگاه ها و مؤسساتی كه از بودجه عمومی( به هر مقدار) استفاده می كنند یا دارایی یا بخشی از دارایی آنان از اموال عمومی است و كلیه دستگاههائی كه حسب قوانین و مقررات از تبلیغ ممنوع می باشند و همچنین در اختیار گذاشتن این فضاها ممنوع بوده و مطابق قانون جرم محسوب می شود.
تبصره- دستگاه های یاد شده در متن این ماده حق تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی در فضاهای مجازی متعلق به خود را حتی به صورت درج آگهی ندارند.
ماده 12- احزاب، تشكلهای سیاسی و ائتلاف ها در صورت انجام فعالیت تبلیغی انتخاباتی در فضای مجازی مكلف به رعایت مقررات مربوط به نامزدها كه در این دستورالعمل تصریح شده است می باشند.
ماده 13- مسئولیت حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده ستاد انتخابات كشور است و تخلفات و جرائم انتخابات در فضای مجازی را جهت رسیدگی فوق العاده و خارج از نوبت حسب مورد به مراجع ذیصلاح اعلام می نماید، بدین منظور كمیته ای متشكل از نمایندگان تام الاختیار وزارت خانه های كشور، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی ( پلیس فتا ) مطابق این دستورالعمل بر تبلیغات نامزدهای انتخابات در فضای مجازی نظارت نموده و در صورت مشاهده تخلف انتخاباتی گزارشهای خود را به ستاد انتخابات كشور اعلام و این ستاد مطابق ضوابط قانونی اقدام خواهد نمود.
ماده 14- كلیه دست اندركاران برگزاری انتخابات، نامزدها و طرفداران آنها و همچنین كلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات كشوری و نهادها و مؤسساتی كه به هر مقدار از بودجه عمومی استفاده نموده یا دارایی آنان از اموال عمومی است مكلف به رعایت دقیق این دستورالعمل و همكاری با كمیته موضوع ماده 13 آن می باشند.
سیام**7261 /1449